En liten løvetann

Categories Blogg, Dikt 🌻

En liten løvetann våkner til liv

Fra vinterens dvale kjemper den 

Kjemper seg opp og frem mot lyset

En liten løvetann våkner til liv

 

Opp av bakken presser den

Trenger seg gjennom kratt og stein

Klorer seg fast med sine røtter 

En liten løvetann våkner til liv

 

Liten og skjør 

Sterk som en bjørn

Flytter den fjell

En liten løvetann våkner til liv

 

Strekker sin hals mot et lys så etterlengtet

Sprer sine blader som vinger fra himmelen 

På let etter varme og kjærlighet 

En liten løvetann våkner til liv

 

Kjemper mot en verden så stor

En verden full av urettferdighet 

Ubarmhjertighet og hån møter han

En liten løvetann våkner til liv

 

Forhatt av mange, ugress kaller de han

Prøver å røske den opp med alle sine røtter

Men på nytt den kjemper, opp mot lyset, der kjærligheten bor

En liten løvetann våkner til liv

 

Små barnehender finner den

Stryker den varsomt  med sine fingre 

Fryder seg over hvor vakker den er

En liten løvetann våkner til liv

 

Gul som solen står den der

Rak og stolt med røtter så sterke 

Kjærlighet fant den til slutt, i et lite barne hjerte

En liten løvetann våkner til liv

 

Vi er alle som en løvetann 

Skjøre men sterke 

Stadig på jakt etter kjærlighet og varme

Kjemper vi oss frem i livet, vi kjemper som en løvetann… 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “En liten løvetann

  1. Kjære Vivian!

    Tusen takk for et nydelig dikt om løvetannen! 💛💛💛 Det var rørende, tankevekkende og oppmuntrende! Klokken er nå snart 04:00 midt på natten. Jeg får ikke sove… Jeg kikker litt på Facebook og kommer der over intervjuet med deg og din kjære mann på God morgen Norge i dag… Jeg blir så oppmuntret over å få «møte» deg og mannen din. Jeg trodde først jeg skulle bli deprimert og lei meg da jeg skulle se intervjuet… Jeg har nemlig en nær venninne som døde av ALS for noen få år siden… så jeg vet dessverre hva bokstavene ALS står for… 😢 Men DU – Vivian – fikk meg til å endre mine tanker!!! Du fikk meg til å ikke bli redd hvis denne sykdommen skulle ramme meg eller en av mine nærmeste… DU – bare ved å stå frem på God morgen Norge, kan ha endret mange menneskers syn på ALS og på livet generelt! Det vil jeg du skal ta inn over deg, tenke på og gjemme dypt inn i hjertet som noe godt! DU – bare ved å heve din røst i dag – har DU kanskje snudd tankegangen til noen! Fra å tenke dype tanker langt, langt nede til å kunne tenke positive, glade tanker igjen! DU kan få noen til å få lyst til å leve igjen! 👍🏼❤️ DU fikk iallefall meg til å bli glad, varm om hjertet og positiv til livet! TUSEN hjertelig takk til deg, Vivian, og til din kjære mann, fordi dere delte så raust fra deres liv! Lev livet deres intenst sammen i dag, i morgen og i tiden som kommer! Verden trenger slike mennesker som dere! Gode varme tanker til dere begge og til deres fire flotte barn! Mange store og varme bamseklemmer fra Karin Eikeland Jognsrud 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *