En ekte kaosdag…

Categories Blogg

Mandagskveld ble avsluttet med en setning som skulle vise seg å bli starten på et komplett kaos, jeg skulle aldri sagt ordene høyt.
For som dere sikkert husker så kom gubben hjem på mandag og sa at statsforvalteren hadde tatt over saken, alt vi nå kunne gjøre var å vente.
Men i det han fortalte det fikk jeg en bismak i munnen, for slik jeg så det så hadde vi ikke tid til å vente. Assistentene er sagt opp, og dersom statsforvalteren ikke er ferdig med saken min innen Desember så sitter jeg her uten hjelp. Det var den tanken som fikk meg til å snu meg mot gubben og si: “Du skal se at kommunen utnytter dette til egen fordel, dersom assistentene forsvinner så har vi ikke noe valg”.

Og jaggu fikk jeg rett, for på den travleste dagen ever så kom det et nytt brev fra kommunen. Der sto det jeg fryktet, dersom statsforvalteren ikke rekker å bli ferdig så blir det innført hjemmebaserte tjenester her.
Kommunen har ikke gjort noe for å sikre assistentene mine, men akkurat det vil før eller siden slå tilbake på dem.
For dersom assistentene forsvinner så har ikke kommunen noen som kan gi et nytt team opplæring, og det er grovt uforsvarlig. Jeg har ikke krefter til å gi mer opplæring enn det jeg må, og med gubben på jobb så er det ingen her.

Jeg har aldri stresset så mye som jeg gjorde i går, for like før jeg skulle ut for å ta influensavaksinen dukket brevet fra kommunen opp.
Plutselig måtte jeg begynne å sende mailer til både advokat og statsforvalteren, laste opp vedlegg og skrive hva det gjaldt på under 15 minutter.
En mail ble plutselig til flere, for som forventet fikk jeg flere spørsmål tilbake som jeg måtte svare på. Aldri har øynene jobbet så fort, og aldri har jeg vært mer stresset.

I hu og hast kjørte vi til legekontoret, for at jeg skulle få influensavaksinen hjemme var tydeligvis umulig. Jeg var helt kaputt når jeg endelig kom ned, med en puls over 100 fikk jeg endelig injeksjonen jeg hadde ventet på.
“Du må vente i 20 minutter” var det siste jeg hørte når jeg forlot kontoret, men de tyve minuttene hadde jeg ikke. 15 minutter fikk holde, for nå måtte kjerringa spurte videre. Min datter sto tålmodig på skolen og ventet på at vi skulle plukke henne opp, for nå skulle vi på FN kafe.

Vi så han med engang vi parkerte, i Ølen Betong sine arbeidsklær sto en liten gutt å hoppet opp og ned.
Han kom løpende mot meg når jeg kom, mamma skulle komme på besøk på skolen.
Et langbord med kaker og boller var det første vi så når vi kom inn, her var det noe for enhver smak. En stolt skolegutt viste meg inn i et annet rom, et rom fullt av kunstverk. Alle barna hadde malt hvert sitt maleri, i tillegg hadde de laget en treboks full av fuglemat som kunne henges opp ute.

Det ble en fin liten stund på skolen til en liten gutt, jeg er så takknemlig for at jeg kan ta del i slike øyeblikk. Det er slettes ingen selvfølge etter seks år, jeg kunne vært i graven for lengst. Jeg ville nesten ikke hjem igjen, for jeg visste godt hva som ventet. En full mailboks og ommøblering var det siste som fristet akkurat da, men må man så må man. Snekkerne kom nemlig i dag for å rive ned veggen, så i går kveld måtte vi flytte både kjerringa og møblene. Bildene taler vel sitt eget språk, spisebordet ble midlertidig omgjort til Tv benk og møblene ble stablet der det var plass. Men jeg trøster meg med at det blir bra til slutt, og så er jeg bare glad for at tirsdagen er et tilbakelagt kapittel…

13 kommentarer

13 thoughts on “En ekte kaosdag…

  1. Kjære deg, fineste Vivian🤩Vet du, nå har du jo en advokat som skal gjøre jobben DU nå driver med. Hvor er advokaten oppe i dette? Beklageligvis sitter jeg med et inntrykk av at han ikke helt holder erfaring og standard til å holde tømmene og styring i saken din. Sånn ærlig sagt, og kun godt ment. En god og erfaren advokat VET hva som skal gjøres gitt situasjon som oppstår, og du betaler nå for den jobben. En erfaren advokat blir ikke forvirret og usikker, sånn er det. Så, der må både forventes, og stilles krav til den jobben som er gitt, og som det betales for. Det kan høres skarpt og kynisk ut, men realitetene i verden er noen ganger, sånn rett frem sagt. Tro meg, jeg vet en del om disse tingene, dessverre. Likevel, det læres jo også gjennom denne type erfaringer i livet, både egne og andre sine.
    Så, det ser fullstendig på trynet ut at det er DU som mailer og ordner nå. Hva i all verden er det som ikke fungerer mht til den innleide advokattjenesten!?

    Så, fine du, administrer oppgaven dit den er delegert! Fungerer det ikke, så bytt advokat asap. Forvent noe, at ting skjer. Forvent en offensiv holdning. Det er slettes ikke for mye, husk det.

    Klem og oppmuntring då godt det er mulig🤗🌸❤️

    1. Geir Lippestad jobber sammen med han på denne saken, så vi føler oss helt trygg på at vi er i gode hender😊 Men siden jeg er den som mottar disse brevene fra kommunen så må jeg ta del i denne prosessen, advokaten må informeres fortløpende. Jeg er fritatt for mye arbeid, dagen i går var et unntak. Kommunen sendte saken over til statsforvalteren i går , og da hastet det med å sende opplysninger over.

      1. At advokaten jobber i Lippestad sitt firma betyr ikke at sjefen bisitter og kvalitetssikrer arbeidet. Det er et kollegium, men det jobbes primært selvstendig. Derfor mener jeg at en erfaren advokat ville være best for deg, og ikke en uerfaren, usikker og forvirret advokat. Hva gjør han egentlig, siden du selv enda en gang må grunngi argumenter du har fortalt om her på bloggen?
        Jeg mener; Dette er arbeid advokaten skal argumentere for deg som hans klient. Du skal sende over relevant dokumentasjon, så er det advokaten som skal gjøre arbeidet. Hva betales det for, liksom?
        I beste mening❤️

        1. Vi har skrevet under en avtale med to advokater , og det er Geir Lippestad og Tor Nyqist som jobber med saken vår 😊
          Og siden statsforvalteren ikke er kjent med alle våre synspunkter i denne saken ble jeg og advokaten enige om at jeg skulle skrive en kort oppsummering med mine egne ord 😊 Vi vil gjerne gjøre denne saken så billig som mulig , og jo mer vi gjør jo billigere blir det.

  2. Enig med Synne. En mail til advokaten og så fikk han sende mail til kommune og statsforvslter samt ansvarliggjøre kommunen for å ha et forutsigbart og forsvarlig tilbud klart i god tid.

    1. Han har gjort det, men siden det er meg som mottar informasjonen fra kommunen så må jeg videreformidle det til advokaten. Dessuten mente advokaten at det kanskje var greit at jeg sendte mail til statsforvalteren med mine egne ord, og det var jeg helt enig i.

      1. Du kan gi fullmakt til advokaten slik at han mottar brev fra kommunen – eller at du scanner/videresender det som kommer.
        « Dine egne ord» er noe du sikkert kan kopiere fra blogg, og sende til advokaten slik at han har materialet han trenger. Han har plikt til å sette seg inn i din situasjon/saken for å kunne jobbe godt og helhetlig. Mitt inntrykk er at det skyves over på deg, og så blir det mye biter og deler.
        Jeg stusser. Der har vært en Spleis, og det er den aller beste meningen fra alle at du skal få hjelp til dette.
        Sånn det er nå så lurer jeg på hva slags arbeid han gjør, bortsett fra å be deg arbeide, og fakturere for at du gjør det han skal gjøre. Lettvinte tjente penger.

        Da kommer ikke jeg til å mene mer om dette.

        1. Jeg føler at uansett hva jeg skriver så har du allerede bestemt deg hva du mener og tror, og det syns jeg er synd. Vi er veldig takknemlig for at vi nå har fått en advokat som daglig ringer de ulike etatene og stiller de til veggs, for det er ikke noe vi orker med. Men dersom vi skal få mest mulig ut av de pengene som er samlet inn så må vi gjøre det vi orker selv, men at byrden er blitt mindre er det ingen tvil om.

          1. De meningene jeg har står jeg inne for, og de er i beste mening. De skrives basert på det du forteller, og du beskriver deg selv som utslitt. Det bekymrer meg. Derfor adresserer jeg den realiteten opp mot en fullmektig som trolig kunne overta de tøffe takene, og som det betales for. Det er intensjonen bak innsamlingen. Det velger jeg å tro at alle som har gitt penger ønsker for deg. At du skal slippe alt stresset med
            formaliteter.
            Det kan være krevende å ha oversikt om det skal jobbes fra flere hold – hvem skrev dit/hva ble sendt/hva er fått i retur/hva må følges opp, osv.

            Jeg får høre fra deg at det er synd at jeg har disse meningene. Det er trist. Det gjorde vondt.
            Jeg ser at der er veldig mange som bryr seg om at du skal ha det godt, og jeg er bare en av de. Jeg er ikke bedre enn andre. Jeg bærer bare min lille stemme av omsorg i beste mening, men får en knyttneve i ord tilbake. Ok, det er hørt, og registrert.
            Ang sparing så er det noe de fleste gjør i sånne situasjoner. Da ventes det med unødvendige prosjekter og utgifter. Det er fornuftig tenkt.

            Da anser jeg meg ferdig her, og lukker døren stille etter meg.

          2. Det er mye jeg ikke kan dele på bloggen, og du skal vite at jeg setter pris på at du bryr deg💖 Tirsdagen var et unntakstilfelle, jeg hadde mange avtaler som jeg skulle rekke den dagen. Det skjer mye i kulissene som jeg ikke kan skrive om riktig enda, og jeg følte vel at det ble trukket konklusjoner basert på en hendelse. Men jeg skjønner at du mener det vel Synne, og jeg er nok ikke flink nok til å slippe kontrollen. Det er noe jeg må jobbe med, og jeg er glad for at jeg nå har fått noe annet å tenke på. Beklager hvis jeg formulerte meg litt uheldig, det var ikke meningen å stte deg på noen måte💖

  3. Blir nok kjempefint til slutt🙂Selv har jeg malt loftstuen 2 strøk nå,skulle trodd jeg har løpt maraton😂Ikke vandt til slike bevegelser🙈

    1. Huff ja den malingen kan ta på for alle og enhver😅 Vi var også inne på tanken på å male stua, men når jeg kom over de ferdigbeisete panelbordene gikk jeg for de, tror det blir en fin brytning mot det hvite.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *