En deilig duft…

Categories Blogg

Jeg våknet opp til en deilig duft i huset, en duft som brakte med seg gode minner. Plutselig ble jeg dratt tilbake til barndommen, høytiden var ankommet og familien var samlet. Der gikk vi rundt på 1 juledag og ventet på at herligheten skulle bli servert, det luktet nemlig ribbe i hele huset. For en herlig lukt å våkne opp til, appetitten min fikk seg plutselig et løft. Snille mannen min som dro ut i går kveld på jakt etter en middag som kunne friste en avmagret mor.

Så idag har jeg virkelig fått mange gode minner tilbake, enkelte dufter har den virkningen. Jeg har vært tilbake på kjøkkenbenken med min mor, som liten jente mens jeg omhyggelig trykket ut pepperkaker. Men jeg har også vært tilbake til den tiden jeg var nybakt mor, og hadde hovmodig nok invitert familien på julemiddag for første gang.

Det er ingenting som slår smaken av den første biten av knasende sprø svor mellom tennene, det er lenge siden jeg har spist så mye som idag. Nå gleder jeg meg til nok en jul med både pinnekjøtt og ribbe, jeg ser frem til å legge på meg ett kilo eller to. En uke med sykdom og dårlig appetitt har tært på kroppen, men heldigvis nærmer vi oss en tid der fristelsene står i kø.

Denne søndagen har vært rolig, litt for rolig for en liten gutt. Det ble en stor overgang fra igår, men han har bare godt av å ta det litt med ro innimellom slagene.

 

Så idag fant jeg ut at jeg skulle teste ut taleprogrammet på datamaskinen med en liten gutt, det hele endte med latter og glede hos oss begge.

“Skal skalken komme og lage rottesuppe Isak” spurte datamaskinen en nysgjerrig liten gutt, og det var nok til å få han til å rulle seg rundt på gulvet her i latter. “Tulledata” sa han mens han utålmodig ventet på neste spørsmål.

For vi var enige begge to om at datamaskinen var litt treg, selv om jeg skrev så fort jeg bare kunne. Jeg tror jeg må gå inn på innstillingene og se om jeg kan øke hastigheten på skrivingen litt, det går tregt selv for meg. Gubben lå i vinterhagen i sin egen lille verden når vi startet, men han våknet fort til liv når en ukjent stemme tok over stuen. “Er det deg kjære” ropte han fra naborommet. “Ja hvem ellers liksom” tenkte jeg tørt, men lot være å la den tanken komme ut.

For selv om han var så flink med å finne på en deilig middag, så har jeg vært en smule irritert på han idag. For jeg har nemlig fått litt vondt i halsen, noe som medførte at natten ikke har vært spesielt god. Men når morgenen kommer så pleier jeg alltid å sove bedre, og idag så jeg frem til å sove litt lenger.

Da var det spesielt rart at gubben i dag av alle dager hadde så mange “ærend” inne på mitt soverom, døren var mer oppe enn den var igjen. Snakk om å irritere, jeg hadde blitt kjeppjaget dersom det hadde vært motsatt. Men de sier hevnen er søt, så jeg skal nok ta rotta på han en dag, en dag der han minst venter det 😅

Herlighet så mett jeg er, nå er det ikke bare min mann som har kulemage lenger. Så nå skal jeg legge stolen godt bakover, lukke øynene og ta meg en aldri så liten hvil. Fortsatt god søndag til dere alle…

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *