En dag tidligere

Categories Blogg

Jeg var så trøtt i dag når jeg våknet , føltes ut som om jeg hadde feiret jul to ganger i år allerede. Men jeg tror neppe jeg er den eneste som har det sånn før jul , det er nok mange slitne mødre (og noen fedre) der ute. Selvfølgelig klarte vi ikke å få med oss alt på en handlerunde i går , det hadde jo vært et under i seg selv. Derfor måtte gubben ut igjen , en siste julerunde før vi kunne skalke alle luker for godt. Ja i vertfall til julen er over , vi trenger litt ro og fred nå.

Men denne julen er ikke annerledes fra de siste års juler , lite eller ingen bemanning bidrar igjen til at gubben må sitte igjen med ansvaret alene. Likevel klager han ikke , han står på som aldri før. Men jeg kan ikke fordra denne situasjonen , for han fortjener litt fri han også. Hver dag er jeg redd , redd for at han en dag møter veggen for godt. Samtidig er det godt for oss som par , ja for hele familien egentlig. Det er godt å være alene , få litt privatliv igjen. Jeg skulle bare ønske vi snart fikk til en balansegang , slik at gubben får litt fri også.

Ute er det fortsatt ingenting som minner om jul , det regner fortsatt kattunger. Nå håper jeg bare på at værmeldingen holder det den lover , det hadde vært fint med litt bedre vær på juledagene. Kunne være ute litt alle sammen , det er ingenting som er mer trøttende enn å sitte inne hele dagen. Men jeg skal vel bare være glad for at det blir en julefeiring i det hele tatt , for akkurat det var ikke en selvfølge i helga. Vi skal nemlig feire julaften hos mine foreldre , men når min far ringte på søndag og sa han følte seg pjusk så kjente jeg hjertet slo et slag ekstra. Det var ikke før i dag vi kunne puste lettet ut , Korona testen var negativ. Heldigvis føler min far seg bedre også , ja noen må jo være nisse i år.

Jeg har jo skjønt at siden vi ikke har så mye hjelp så må vi gjøre ting litt annerledes i år , tradisjonene måtte bare vike litt.  For normalt sett så pleier vi å pynte juletreet på lille julaften , men hvis jeg vil ha min årlige kvelds til høydepunktet av et Tv show så måtte vi ta det i dag. Problemet var bare gubben , bare tanken på juletre fikk han til å gå rett ned for telling. Gudene skal vite at vi to er ulike , alle de tingene som jeg ser på som kos med julen kan ikke han fordra. At vi er oppvokst på to ulike planeter er det ingen tvil om.

Men jeg ga meg ikke , det treet måtte opp i dag. Jeg ga opp ekte tre for mange år siden , et falskt tre ble kjøpt inn og det har vi brukt hvert år. Fordelen er at det er like fint år etter år , det er bare å bøye litt på grenene for å få det perfekt. Så etter noen lavmælte gloser så satte han kursen for kjelleren , han skjønte vel at det var bare å få det gjort.

Heldigvis har vi en liten gutt i hus , og han har fortsatt julegleden i seg. Han har pyntet treet med full iver , det var ikke en gren som ble glemt. Det var et øyeblikk der hvor det virket som om jeg hadde for lite julepynt , selv om jeg egentlig har for mye av den sorten. Men nå er prikken over i en på plass , den manglende puslebiten står nå og lyser i mot meg. Så nå kan julen bare komme , og det er først når Hovmesteren viser seg på TVen at julen begynner for meg…

2 kommentarer

2 thoughts on “En dag tidligere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *