En avslappende helg…

Categories Blogg

Dette har virkelig vært en perfekt helg, rolig og fredfull akkurat som jeg håpet på.
Jeg trengte litt ro, etter en lang uke med kaos kom denne helgen som bestilt.
Vi er så heldig som har så fantastiske naboer rundt oss, og når nabogutten skulle feire bursdag på campingplassen hvor de har vogna si tok de like så godt med seg vår gutt hele dagen. Allerede klokken 09.00 om morgenen dro de avgårde for å gjøre alt klart, og vår lille gutt kom ikke hjem før langt utpå ettermiddagen.

Dermed fikk vi en litt uvanlig lørdag, aldri har det vært roligere i huset.
Og det tror jeg vi trengte, for nå har det vært ganske mye i det siste.
Det var så ufattelig deilig med et lite pusterom, i et lite øyeblikk klarte jeg å legge alle tanker fra meg. Kanskje ikke så rart jeg ble døsig, for jeg kan ikke legge skjul på at tankene har kvernet rundt i månedsvis.

Men klumpen i magen forsvant ikke, og jeg er blitt enda mer overbevist om at kommunen ikke forteller hele sannheten om ordningen de nå vil prakke på oss.
For det kommunen ikke vet er at jeg har fått mange private meldinger fra andre som mottar denne ordningen fra kommunen, og da mener jeg mange!
Bare den siste uken har jeg mottatt ti mailer og en privat melding på Messenger, 11 forskjellige personer har skrevet til meg om deres erfaringer med denne ordningen.

 

Det som går igjen er mangelfull opplæring og tap av bestemmelsesrett, og jeg blir skremt av å lese disse hjerteskjærende beskrivelsene fra disse sårbare menneskene.
Hjelperne i denne ordningen gjør minimalt av husarbeid, de er kun ansatt for å passe på bruker. Klær blir ikke vasket, kun sengetøy og håndklær. Vasking av gulv hver andre uke, og da er det bare åpne gulvflater som blir vasket. Husdyr blir ikke tatt med i betrakningen, ettersom det er kommunen som bestemmer hvem som blir ansatt så har du ingenting du skulle sagt. Så når kommunen ansetter assistenter så spiller det ingen rolle om de er allergisk eller redd for hunder, da må bruker som mottar tjenesten heller stenge hunden inne på et rom en hel dag uten at den blir luftet.

Min datter har skjært ut gresskar for første gang…

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, for det er så mange punkter i denne ordningen som er hårreisende. Men det som skremmer mest er at helsehjelp blir blandet med praktisk bistand, og ifølge kommunen så har jeg ikke krav på praktisk bistand lenger.
Alt jeg trenger er å låne andre sine armer og bein, slik at jeg kan leve slik jeg vil.
Jeg trenger ingen barnevakt som passer på meg, men det mener tydeligvis kommunen at jeg trenger…

PS: Jeg må bare dele denne lille filmsnutten, jeg tror en skolegutt må begynne på turn…

7 kommentarer

7 thoughts on “En avslappende helg…

  1. Jeg tror deg når du skriver det er hårreisende. Lurer på om hvordan kommunen hadde reagert hvis alle disse brukernes historier også hadde havnet i media.. slik jeg ser det burde alt komme opp og frem. Kul munn jenta de fikk til på det gresskaret. Tøff gutt!

    1. Ja det hadde vært fantastisk hvis flere orket å stå frem, men jeg vet hvor mye det koster så jeg skjønner godt at noen ikke orker.
      Min datter ble veldig fornøyd til første gang å være, nå håper jeg det holder seg en uke.

  2. Så bra du har hatt en god helg og fått ladet batteriene.
    Noen ganger blir ting bedre enn man frykter. Det at du setter søkelys på tilbudet Bergen kommune gir er bra. Det du trenger nå er et oppslag i riksdekkende media.
    Tenk om Fredrik Solvang kunne grille den nye helseministeren om hvordan tilbudet til mennesker i din situasjon skal være…
    Det er lov å tenke høyt og hårete. Du har mange lesere.

    1. Nå tviler jeg på at Bergen kommune tilpasser seg etter mine behov når de ikke gjør det med andre, og hvorfor de nå mener at behovet for helsehjelp har økt er utenfor min forstand.
      Ja tenk om Fredrik Solvang kunne tatt den debatten, det hadde vært noe det!!

  3. Send en Mail til solvang og tips om tema. Det er jo maaaaange i dette land som sliter, og kanskje er d en uke de mangler et tema, selv om d helst skulle kommet Nå. Men et tips på Mail skader ikke. 👌 Ellers så synes jeg og din sønn hadde kunne fått frest litt ut på turn, min sønn begynte i det små allerede da han var 1 1/2 år, d varte ett år. Så begynte han igjen fra han var 3-6 år. Men etter d var d umulig få han til å fortsette, for d var kun jenter. Grrr. Han hadde virkelig d gøy på turn, men ja d stemte kun jenter. Men så finnes d trampett/trampoline som guttene begynte på i 1 klasse. Det kunne jo være noe for han? Min sønn ble bitt av fotballen så jeg fikk han ikke på trampoline. Men min 4 år yngre datter begynte på turn da ho var 3 år. Når de hadde oppvisninger så hadde gutttene som gikk på trampoline d og. De var så imponerende!!! Så ja, noe å sjekke ut. Vi gikk i rolland hallen på turn. D er nå leeeeenge siden, men d er sikkert bare å Google , eller høre her på bloggen om noen vet, om d er noe dere ønsker finne ut av. Kanskje noe for nabobarn også slik en kan bytte på kjøring? 😉
    Ellers så synes jeg d er fælt å høre om historiene til de som er i opplegget kommunen vil ha dere inn i. Det er bare å sende de til advokat, slik han får kjøtt på beinet. Der han kan argumentere for de forskjellige elementene som ikke vil fungere for dere. Han må bare fores med alt. Og så klart så må jo kommunen detaljert forklare hva de har tenkt å tilby, og ikke tilby i forhold til ordningen dere har i dag. Men han kan nok alt om dette. En annen tanke,, er at hvis ikke solvang vil lage debatt om d. Så kanskje lage en annen type sak om d, for media sin styrke skal man aldri undervurdere. Kanskje nye minister har lyst å markere seg? Hør m advokat hva er smart og ikke. Og så selvsagt, orker dere den biten. For ja media gir styrke, men og belastning . Så dere får tenke på det. Jeg ble utsatt for to alvorlige pasientskader i løpet av 5 dager i fjor i september. Jeg fikk råd om gå til media, for de tok nesten livet av meg på den andre. Men jeg var så syk jeg orket ikke belastningen, sakene ble meldt inn til pasientskade i tillegg meldte sykehuset seg selv med alvorlig avvik. De som mente jeg burde gå til media mente jeg ville kunne «redde» andre. Men d var så vidt liv i meg, så d siste jeg hadde lyst var å bli intervjuet. Man må noen ganger hvor mye man skal gi av seg selv når man er så syk.

    Men denne saken med dere er av en helt annen karakter, d har om hverdagen deres fremover. Og kvaliteten på den. Livskvalitet, trygghet, forutsigbarhet, trivsel og alvor. Begrensinger eller frihet.

    Jeg skal med ambulansefly på neste søndag til riksen. Jeg kunne tenkt meg og festet et banner på flyet med beskjed til kommunen 😉🤣😎😎😎😎😎😎👌👌👌👌

    «La Vivian få friheten tilbake!!!»

    Eller du i fallskjerm med teksten hengende bak rullestolen!

    Nei nå skal jeg gi meg med mine kreative innfall. Men du skjønner, jeg heier på dere med hele mitt hjerte! ❤️

    Klem fra Synnøve 🤗❤️🤗

  4. Bare sånn kort innpå, så gjorde jeg en ENGELSK versjon for spleisen med tanke på at et betydelig antall engelsktalende venner og følgere på SoMe.
    – Så dersom det skulle være flere med et utenlandsk ‘publikum’, de kan henvende seg til i en siste innspurt på runden, så er det bare å kopiere denne, og endre etter eget forgodtbefinnende for de som måtte ønske det.
    – Innlegget er å finne øverst i kategorien ‘Adds’, og har overskriften ‘Imagine’. 🙂

    1. Så flott Gry, det var en god tanke💜Tusen takk for at du tar deg tid til å gjøre dette, vi er så takknemlig for at du og alle andre orker å stå i dette sammen med oss💖

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *