En advarsel må til!

Categories Blogg

Isak har oppdaget dialekter, han har begynt å lagt merke til hvor forskjellig vi prater. Jeg lå lenge og dro meg idag også, rene skjære luksusen. Men jeg våknet av at det ringte på Messenger, gubben fikk en innkommende samtale. Det er bare to personer som ringer på denne måten, besteforeldrene fra Finnmark.

Ser dere likheten?

 

Idag var det svigerfar som ringte, en vaskeekte finnmarking av mange ord. Det er ingen tvil om hvor min mann har lært alle sine gloser og uttrykk fra, svigerfar er mesteren selv. Dette plukker selvfølgelig Isak opp, og du kan se hvordan en liten gutt legger ørene på stilk hver gang pappaen og bestefaren prater sammen. Utrykk som…

“No datt æ på RÆV”

“Har du røkt sokkane dine”

“Hestpeis”

Har en liten gutt allerede lært seg, og vi får ofte litt bekymrede mail fra barnehagen, der de lurer på hvordan vi skal løse dette på en god måte. Det kan være utfordrende når 30 unger løper rundt på ute området og roper Hestpeis til hverandre, jeg kan se hvordan det kan skape problemer.

Gubben derimot ser ingen problemer med dette, det er jo viktig at guttungen lærer seg godt norsk! Ja for ifølge han er det nettopp det dette er, morsmål på sitt beste. Det var ikke før han fikk en mail i fra barnehagen om hva gutten hadde begynt å inkludere i leken at han ble litt betenkt.

Guttungen hadde samlet et titalls barn til lek og hygge, de skulle leke at de kjørte bil. Ja eller rettere sagt sto i kø. Da kunne det plutselig høres fra midten av rekka…

“Sa*an i Hæl*ete, kjør nå da for fa*n din jæ*la HESTPEIS”

Det ble helt stille i rommet, bortsett fra surklelyder lenger inne i rommet var det ikke en lyd å høre. Surklelydene kom ifra den ansatte, hun hadde nemlig satt kaffeen i halsen. De andre barna satt bare som måpende små ekorn på en rekke mens de stirret seg inn mot midten av rekka. Der satt en liten gutt og skjønte ingenting av oppstyret som nå etterfulgte, dette sier jo pappa hver gang han står i kø!

Men idag tidlig var intet unntak, en liten gutt klarte å plukke opp et nytt ord. Imorgen er det mandag igjen, og jeg ser for meg en liten gutt gå stolt i barnehagen med sekk på rygg, han har nemlig lært seg et nytt ord…

“Mannskit”

Jeg vet hvordan denne mandagen kommer til å bli, og jeg vet hva som venter oss. Jeg grøsser ved tanken på en hel sommer på norges østlige øy, vi må vel sende en liten gutt på språkkurs etter det oppholdet. Men denne gangen skal jeg være føre var, jeg skal komme de i forkjøpet. Jeg sender mail ikveld til barnehagen, ja bedre å gjøre de forberedt…

Slett ikke bare hjerter som kommer ut av denne munnen

14 kommentarer

14 thoughts on “En advarsel må til!

  1. 😂🤣Fantastisk ☺️ nå måtte jeg le😃 De små grytene har virkelig ører. Din mann snakker nok ganske likt min mann, da jeg hører de uttrykkene du skisserer😀 For to uker siden hadde vi et forrykende uvær, og da lærte jeg mine deltakere ( fra Sudan, Zambia, Mexico, Palestina, Syria og Tyrkia) uttrykket Mainnskjitvær, da det er et uttrykk jeg bruker (jeg er fra Nordland) 😀 De lo godt av uttrykket 🤣😂 Jeg synes Isak er skjønn 💕

  2. Jeg dør av latter🤭😂😂kommer jo fra samme landsdelen og kjenner alle glosene fra før😅jeg får komme ut til dere å lære han noen finere, nordnorske ord❤

  3. Nå flirte jeg godt. Bruker vel de ordene ofte, skal jeg være ærlig. Jeg bor her oppe, det er værhardt, vi blir kanskje litt røffe, både i ordbruk og ellers?

    Jeg er ikke av de som banner mest, men vet du, det er gjort en undersøkelse som viser at de som banner mest er de smarteste og ærligste av oss. Vær stolt av mannen og gutten😂Neida, tulla litt, men ikke helt.

    Forøvrig synes jeg det er bedre å bruke nordnorske uttrykk som hæstpeis, gorrhysa, osv, enn at de kaller hverandre hore, idiot, bitch, sinker, osv. Det er mye mer sårende i mine ører.

    Ha en finfin dag og minn barnehagen på at Isak er halvveis nordlending.

    1. De er heldigvis tålmodige Kristin , de vet godt hvor faren er ifra. Men selv for meg som er vant med det, må jeg innrømme at jeg krymper meg litt når de verste glosene kommer ut av en liten munn 😅

  4. Helt ærlig? Jeg synes mannen din bør skjerpe seg, banning er stygt uansett hvem det kommer fra 😒 Mannen min bannet, men fikk klar beskjed om å slutte hvis han ville være sammen med meg. Og han klarte å slutte…
    Når man er forbilde for små barn ligger dette temaet under barneoppdragelse .

    1. Enig i at man bør passe på hva man sier rundt barna, men heldigvis er det mye harmløse ord som for det meste kommer ut. I mine øyne er ikke banning det verste man gjør, så lenge man behandler sine medmennesker med respekt og medmenneskelighet så ser ihvertfall jeg igjennom litt banning. At du har gitt din mann et ultimatum det får du stå for. Men jeg kunne aldri fått meg til å gjøre det, for jeg vet at min kjære er så mye mer enn noen banneord.

      1. Enig med deg her! Det finnes mange ord man kan ta i sin munn som er verre, hets mot andre mennesker eller grupper f. eks… Og jeg tenker som så at sånn er barn, de snapper fort opp hva som er litt tabu/rampete/”forbudt” å si, og så leker de seg med grensene😉 Er ikke bekymret for barneoppdragelsen av den gutten din, han tror jeg har hjertet på rett plass, som det også virker som at foreldrene har – selv om det som kommer ut av munnen kan være litt annet, hihi😉💜

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *