Det glemte jeg jo…

Categories Blogg

Opp i alt som skjedde igår så glemte jeg det viktigste , ja hadde det ikke vært for at hjemmesykepleien kom inn døren her iført heldrakt så hadde jeg aldri sjekket.

Prøvesvaret hadde jeg jo glemt , for fjerde gang i år måtte jeg testes for korona.

Svaret ble som forventet , selvfølgelig har jeg ikke det.

Det hadde jeg heller ikke trodd , likevel er det like godt å se det svart på hvitt.

 

Men nå må jeg bare fortelle dere , en historie om en utålmodig mann.

For en enkel test ble ikke så enkel likevel , det skjer alltid noe med en finnmarking i hus.

Det begynte allerede i bilen , i det en finnmarking rullet ut på hovedveien begynte noen velkjente gloser å komme.

“Sa#an i H######, hut dæ på jobb”, det var tydeligvis ikke populært at en finnmarking ikke var den eneste på veien.

 

Langs den fire km lange motorveien kom glosene på løpende bånd , jeg pustet lettet ut når vi omsider svingte inn på parkeringen.

Men der dukket det plutselig opp et nytt problem , og nå var det tydeligvis ikke nok med bare gloser.

Aldri har jeg sett maken til gestikulering , takk og lov for at vi sto i ro!

For nå kom en gubbe på at han hadde glemt noe , og som vanlig var det selvfølgelig kjerringa si feil.

 

Han hadde nemlig skrevet mitt telefonnummer når han bestilte timen , men det hjalp lite nå.

For telefonen min var blitt glemt hjemme , så hvordan skulle legen få tak i oss nå??

Før jeg visste ordet av det hadde en gubbe forlatt bilen , jeg kunne høre glosene selv etter at bildøren var smelt igjen.

Istedenfor å bare ringe opp så hadde en gubbe begynt på en jakt , “kor va det hæ#vetes kontoret henne?”

 

Han kom tilbake like fort , glosene kunne høres mens han gjennomsøkte et forlatt testtelt.

Rasende og svett hoppet han inn i bilen , jeg prøvde å hinte om at han måtte flytte bilen.

Det kunne være lurt og kjøre på fremsiden av teltet , på den måten kunne vi se når noen dukket opp.

Men igjen talte jeg for døve ører , for nå hadde gubben fått den ideen som jeg først hadde.

 

Han kunne jo bare ringe , med et stolt blikk begynte han å lete etter nummeret.

“Velkommen til Volvat , vennligst vent på svar”, nye gloser kunne på nytt høres fra en lettere svett gubbe.

Endelig kom han igjennom men bare for å bli satt over på nytt , og der var det ingen svar og få.

Tre ganger ringte en gretten gubbe opp igjen , men det var når han ringte for fjerde gang at enda en forvikling dukket opp.

 

Gubben hadde ikke sett godt nok etter , nummeret ble besvart for fjerde gang av en oppgitt dame med østlandsdialekt.

Og det var nettopp der hun satt , milevis unna satte hun en glosespyttende gubbe over til rett side av landet.

Men nå hadde det rent over for en halvskallet gubbe , et øyeblikk der var jeg redd for at han skulle ta fyr.

Plutselig enset vi en bevegelse inne i en hvit teltduk , og før jeg hadde rukket å åpne kjeften så hadde gubben igjen forlatt bilen.

 

Nå skal det legges til at vi var veldig tidlig ute , faktisk hele 20 minutter før avtalt tid.

Det takket jeg høyere makter for , jeg tør ikke tenke på konsekvensene hvis vi hadde vært senere ute.

Og nå fem minutter etter skjema sto min mann utenfor et hvitt telt og gestikulerte , men plutselig var det som om noen slo av en bryter.

Lavmælt kom en gubbe tilbake , rolig satte han bilen i gir.

 

Ikke et ord kunne høres , etter uttrykket å bedømme så tror jeg pusten ble holdt igjen med tvang.

Jeg skjønte hvorfor når jeg så hvilken retning det bar , igjen fikk kjerringa rett.

For beskjeden fra en gulkledd dame var klar , “hadde du kjørt fremfor teltet så hadde du sett oss.”

Nå håper jeg bare det blir lenge til neste gang , for jeg vet ikke hva jeg frykter mest , et virus eller en utålmodig gubbe…

Gubben tester munnbind
8 kommentarer

8 thoughts on “Det glemte jeg jo…

  1. Jeg har tenkt slik på deg, godt d ikke var korona! Her går lammelsene sine ukjente veier, de begynte sommeren i fjor, og enda vet de ikke hvorfor. Musklene rundt lungene så svake. Nå skal jeg over på bipap maskin om natten, og synes å huske at du bruker der. Jeg gruer meg, alt som er ukjent er skummelt. Vil du fortelle noe om dine erfaringer om det? Jeg har fått så mye teknologi som piper og hyler, som ikke virker som d skal. Stadig nye folk inn døren. Nå er d medisiner på boks som gir beskjed til respons senter om jeg ikke tar de, trygghetsalarm, døren har fått teknologi som kan åpnes og lukkes av hjemmesykepleie som er her to ganger pr dag. Stadig nye folk. Jeg er 48 år, jeg kan skjønne at de som er gamle kan bli forvirret og koko av å forholde seg til alt. En kan rett og slett bli sliten av all hjelp. Ihvertfall når ting ikke funker… god klem til deg fra meg ❤️

    1. Så forferdelig å høre Synnøve , helt grusomt at de ikke finner ut av hva som feiler deg 🧡Bipap maskinen gruet jeg meg for også , og det tok en stund før jeg klarte å venne meg til den . Jeg anbefaler deg og prøve de forskjellige maskene de har , du må selv finne den som føles mest behagelig på. Jeg har brukt min i ett år nå , og nå sover jeg som et barn med den. Jeg kan nå si at det er ingenting og grue seg for , når du har vent deg til den så vil du nok få en bedre nattesøvn. Det er lite lyd fra de , alarmen går kun dersom det er stor lekkasje fra masken eller dersom strømmen går.

      1. Tusen takk for gode og beroligende ord. Alt er så fremmed, så uendelig takknemlig du tar deg tid å svare. Jeg skal følge dine råd, og håper nettene blir bedre. Ingen god følelse at det kjennes ut som en kveles. Så jeg prøver tenke, alt blir bedre enn dette. God klem fra meg

        1. Jeg håper du får mer fredfulle netter når du har vent deg til den , det har i vertfall jeg fått. Jeg er ikke så plaget som deg , jeg klarer meg godt uten maske på natten enda. Men jeg sliter med pustestopp , og da hjelper maskinen til med å presse luft ned i lungene. Masse lykke til , håper virkelig du får ro snart 🧡

  2. Så flott at du ikke har korona. Du skriver utrolig levende. Her i huset ble gubben testet i går, så vi venter spent på resultatet 😀ønsker deg og dine en flott helg 💜

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *