Dag 21, opplæring…

Categories Blogg

Klokken 0900 ramlet det inn med folk her, idag skulle det nemlig gies opplæring. For hvis alt går etter planen, ser det ut som om det blir hjemreise neste uke. Så nå er det viktig at alle vet hva de skal gjøre til enhver tid, og har lært seg med bruk av diverse maskiner og utstyr. Endelig kan jeg se enden på dette sykehusoppholdet, jeg skal være så glad når jeg slipper ut i frihet igjen.

For idag på dag 21 er jeg sur, føler meg irritabel og med en kort lunte. Jeg er bare sliten og lei, lei av å ligge her, og lei av tilværelsen. Heldigvis klarer jeg å se fremover, men dagen i dag har vært preget av mitt litt dårlige humør. Men litt lei har jeg vel lov til å være eller??

Bipap 

Hostemaskin

 

Det er et nydelig vær i Bergen by idag, og da blir det ekstra tungt å ligge her. Nå har de gitt meg smertelindring hver fjerde time, noe som har fungert veldig godt for min del. Jeg har minimalt med smerter, og føler meg bedre på den fronten enn på lenge. Planen nå er å gi meg smerte plaster slik at jeg får en kontinuerlig lindring gjennom hele døgnet. Det rare er at jeg egentlig skulle starte opp med smerteplaster før jeg ble innlagt, men da pga leddsmerter. Men jeg har ihvertfall fått testet ut hva morfin gjør med mine smerter, og på meg har den virkelig fungert.

Den tar alt av smerter, jeg føler meg som et nytt menneske. All tidligere smerte som jeg har hatt med ALS har forsvunnet, så her har de virkelig truffet blink på alle områder. Jeg ligger bare her og tar meg en dupp innimellom, så deilig etter fire år og slippe smerter for en stund.

Egentlig hadde jeg håpet på å slippe ut til helga, men jeg skjønte fort at det ikke gikk. Men kanskje jeg kan få dra hjem noen timer på lørdag, jeg har så lyst til å henge opp adventskalender til barna, og få henge opp stjernen i vinduet, jeg skal ihvertfall spørre om det lar seg gjøre. Min mann tror jeg gruet seg litt til å henge opp all julebelysningen selv, for det er jeg som har styrt med dette i alle år. Jeg er helt sikker på at han hadde klart det med glans, men jeg syns det er gøy å kunne delta selv, det er det som skaper julestemning hos meg.

Jeg kjenner på stresset, ikke en eneste julegave har jeg fått begynt på. For når jeg ikke gjør det så blir det heller ikke gjort. Jeg må rett og slett på shopping når jeg kommer hjem, det får bære eller briste. Julegavene må i hus.

Nå er opplæringen ferdig for denne gang, heldigvis har jeg blitt spart for deler av den. Det viktigste er at de rundt meg vet hva de skal gjøre, jeg trenger ikke vite alle detaljer. Dessuten tar det på med all opplæring, og jeg er rimelig døsig fra før av pga morfinen.

Idag var det tid for CT av magen, kontrollbilde etter operasjonen. Jeg har gruet meg fordi jeg visste de måtte flytte meg over på en ny benk, og når man er nylig operert så skal det ikke mye til før det river til i operasjonssåret. Men det gikk bedre enn jeg trodde, og bonusen ventet på meg når jeg kom opp igjen. I dag fikk jeg nemlig besøk igjen, av min datter og mine foreldre. Min mann kommer også senere. Så selv om humøret fikk en dårlig start, så har det virkelig tatt seg opp utover kvelden.

Jeg håper dere har det bra også, og tenk, nå er det ikke lenge til jeg kan vende nesen hjemover igjen….

8 kommentarer

8 thoughts on “Dag 21, opplæring…

  1. Klart du blir lei, du er ufattelig tapper og har en stå på vilje som jeg beundrer. Håper du kommer hjem en tur i løpet av helga, viktig med juletradisjoner😀 Jeg ligger i startgropa når det gjelder pynting, blir forgang når vi kommer inn i adventstida. Ha en fin kveld😀 Nydelig datter du har😃Gode klem😘

  2. Selvsagt har du lov å være sur og gi utrykk for det. Under mine lange sykehusopphold ga jeg beskjed om at nå skulle jeg surke en time og stakkars den som forstyrret meg da😂
    Vi krysser fingrene og satser på at du får komme hjem en tur på lørdag så du får ordnet til advent for flokken din. Det er så fint å lese at det går fremover, tross alt.
    Tenk litt på at du har færre dager igjen på sykehuset enn du har vært der, det gjelder å se det positive også. En fattig trøst er og en trøst❤️

    Håper du koser deg med besøk i kveld

    PS Du er nominert og jeg har tatt meg friheten til å dele bloggen og be om nomineringer. Det fortjener du

  3. Så herlig at d går rette veien Vivian. Og så godt at du snart får komme hjem til jul. Har begynt å finne fram litt adventssaker jeg også. Og nissen sitter i sofaen. Har vært ute og spist julemat sammen med en gammel venninne i kveld. Det var trivelig. Gunnar kan ikke bo sammen med meg mer da han trenger så mye hjelp, spesielt om natten. Men han har slått seg til ro med sin nye tilværelse og heldigvis han bor bare 5 min unna. Varm klem til deg og dine.❤❤

    1. Det gjør meg trist å høre Inger Lise <3 Fryktelig synd at de ikke klarer å tilrettelegge hjemme slik at dere kan fortsette å bo sammen. En liten trøst er det at han har slått seg til ro med tanken, selv om det ikke skal være sånn <3 En stor klem til deg Inger Lise 💜

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *