Dag 20, smerter…

Categories Blogg

For en natt, jeg har omtrent vridd meg i smerter. Har ikke turt å trekke pusten ordentlig for da kommer smerten som en kniv i magen på meg. Smertene er blitt verre det siste døgnet, noe jeg ikke synes er så rart, det er mye som skal igjennom PEGen nå. Så inatt har det ikke blitt mye søvn, jeg har tryglet om morfin opp til flere ganger. Problemet er at den bare virker en liten stund, og den tar bare toppen. Så jeg er rimelig sliten i dag.

Men alt ser fint ut, dette er bare noe jeg må igjennom. Det vil bli bedre når det er begynt å gro, og når stingene er begynt å slippe taket. For nå er alt så stramt og ømt at det går meg på nervene. Nå på formiddagen i dag økte de dosen med morfin, sykt deilig å kunne få sove litt igjen uten de altfor smertene.

Det er kaos i Bergen i dag, trafikken har stått i stampe i hele dag, verken min mann eller barn kom seg på jobb eller skole. Det sprakk nemlig en vannledning inatt, så E39 blir stengt ut dagen. Folk har forlatt bilene sine, ingen kommer seg verken fra eller til, så ille har ikke jeg opplevd det før. Men jeg er uberørt av det hele, jeg ligger her i sykehussenga og leser om kaoset som utspiller seg der ute.

Ja det er vel ikke helt riktig, helt uberørt er jeg ikke. For besøket mitt går adundas idag, jeg håper bare på at det roer seg utover ettermiddagen, slik at jeg får litt besøk ikveld. Men jeg har hatt besøk fra en dame som har jobbet tett med meg de siste årene, og det var såååå koselig at hun kom innom i dag. Hun har nemlig permisjon fra jobben, og bare det at hun likevel tar seg tid til å komme innom, det betyr mye for meg.Jeg har også hatt en god venninne på besøk, jeg blir glad hver gang hun kommer. Hun er så sprudlende og glad, og det smitter over, så det er godt å ha henne her.

Jeg har også begynt med sondemat noe som går veldig bra foreløpig. Det eneste jeg merket var luftsmerter når de pøste på med vann i PEGen igår, det var lite behagelig. Men alt i alt går det fremover, nå er det bare å få bukt med disse smertene som gjenstår. Jeg tror jeg har ligget rett ut i to døgn, har ikke turt å bevege meg for da kommer smerten.

Nei nå må jeg bare gi meg, jeg skriver litt og sovner litt, tydelig at de har økt dosen med morfin ihvertfall. Så nå skal jeg sove litt mer, og håpe på at smertene blir mindre etterhvert. Håper dere har en god onsdag der ute…

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Dag 20, smerter…

  1. Grusomt med de smertene, tror jeg kan skriver under på det, selv om jeg ikke har hatt peg. Da var det sikkert ekstra fint med besøk i dag, litt annet enn bare å kjenne på smertene.
    Godt at de vil gi seg etter hvert, men liten trøst akkurat nå vil jeg tro. Du er tøff som ikke klager, som ser fremover. Hatten av for deg.

    Tips mot luftsmerter er karvete. Jeg hadde så jævlige luftsmerter etter en operasjon at jeg var som en propell i sykesenga, hylte nesten. Det kom en pleier og spurte om jeg ville ha morfin, men i frykt for treg mage i tillegg, noe som slett ikke var ønsket akkurat da, takket jeg nei. Var sånn passe irritert når jeg spurte om hun trodde piller var løsningen på alt. Da så hun på meg og sa hmmm, det er sant og godt at vi blir påminnet det. Har du lyst å prøve karvete? Selvsagt hadde jeg det. Og godt var det at jeg hadde enerom😂

    Håper det blir litt bedre i morgen og enda bedre at det “bare” er forbigående, tross alt, selv om det er ille nok.

    Kos deg med besøket ditt i kveld.

    1. Huff da, det hørtes ikke særlig godt ut. Heldigvis har jeg ikke hatt det så ille, nå ser det ut til å gå bedre, de er føre var når det gjelder smertene nå.

  2. Håper smertene avtar snart. Høres helt grusomt ut. Kos med besøk av kollega, så er det å håpe at kommunen får ryddet opp vannkaoset så familien får kommet til deg i kveld. Hils gjengen fra meg. Klem

  3. Fy søren som du får gjennomgå! Håper dagen har startet bedre i dag, og at nå form pilen peker oppover snart. Ønsker deg en fin dag og masse god bedring ønsker fra meg. God klem Liv

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *