Antibiotika mot ALS?

Categories Blogg

Dere husker sikkert at jeg fikk en abscess for en stund siden , og at gubben som den handlekraftige mannen han er dro meg med på legevakten.
Der fikk jeg skrevet ut en resept på antibiotika , en ti dagers kur som jeg skulle gå på.
Jeg tenkte ikke noe mer over det annet enn at jeg håpet det ville hjelpe , og akkurat det gjorde det.
Abscessen forsvant den , men det var ikke det eneste som skjedde.

 

Underveis i kuren merket jeg nemlig andre forandringer , og plutselig ble jeg dratt tilbake i tid.
Jeg husket plutselig hvordan jeg og mine foreldre tvang nevrologen min til å skrive ut en kur helt i starten etter at jeg hadde fått diagnosen ALS , siden jeg hadde blitt bitt av flått to ganger på slutten av svangerskapet så gnagde tanken om Borrelia der en stund.
Ingen av oss ville akseptere sykdommen før vi hadde prøvd alt , en antibiotika kur ble det siste halmstrået for oss.
På dette tidspunktet var jeg på opphold på Nordås rehabilitering , og temaet mitt så det jeg så.

 

Det gikk nemlig bare noen dager før jeg merket en forskjell , jeg følte meg plutselig veldig bra.
Energinivået økte og spasmene ble mindre , fysioterapauten reagerte på at muskulaturen plutselig ble så lett og jobbe med.
Smertene ble også redusert , leggmusklene mine gikk fra å føles ut som mursteiner til å bli lett og smidige.
Allerede på den tiden hadde funksjonene i armene tapt seg , fingrene var også begynt å svikte.

 

Jeg klarte så vidt å bevege på alle fingrene bortsett fra to , tomlene mine var helt døde.
Men etter tre dager på antibiotika oppdaget ergoterapauten det , midt under håndtreningen så klarte jeg plutselig å bevege på tomlene igjen.
Både jeg og ergoterapauten sperret opp øynene , ingen av oss skjønte noen ting.
Den eneste forklaringen måtte være antibiotikaen , den medisinen var det eneste vi hadde og gå på.

 

Nevrologen avfeide det selvfølgelig , disse endringene kunne ikke komme av antibiotikaen.
Jeg hadde jo ALS , en nevrologisk sykdom som ikke kunne bli påvirket av en bakteriell kur.
Men noe måtte det jo være , og jeg må innrømme at jeg ble en smule forbanna når nevrologen antydet at det bare var psykisk ønsketenkning.
Jeg er ikke akkurat kjent for å være lett påvirkelig , dessuten var det ergoterapauten som hadde sett endringene først.

 

Men jeg kom ingen vei med mine tanker , ikke fikk jeg utvide antibiotika kuren heller.
Likevel har jeg følt på det hver gang jeg har gått på kur , det skjer noe med kroppen under en antibiotika kur.
Ikke at jeg tenkte noe over det når jeg fikk en ny resept på antibiotika nå , det var heller tvert imot.
For det er nærmere to år siden sist kur , men etter tre dager nå fikk jeg igjen erfare at noe er det som skjer under en antibiotika kur.

 

Historien gjentok seg , etter tre dager merket jeg en endring.
Muskulaturen løsnet , spasmene avtok , smertene ble mindre , stemmen ble bedre og appetitten økte betraktelig.
Det var ikke bare meg som merket det , hele familien la merke til endringene.
Gubben klaget over at jeg spiste alle ut av huset , og hvorfor i huleste kunne jeg plutselig skravle som en papegøye på dop?
Men det som overrasket meg mest var under fysioterapien , det gjorde ikke vondt når fysioterapauten knadde på leggene mine.

 

Nå har dette skjedd så mange ganger at jeg er hellig overbevist om at det er noe i det , og det er ikke bare jeg som har hatt disse erfaringene.
Andre ALS syke har også fortalt om lignende erfaringer , de har merket en bedring underveis i kuren.
Nei jeg tror neppe antibiotika kan gjøre oss friske , det ville vel være å ta litt hardt i.
Likevel tror jeg den har en innvirkning på noen av oss , og på meg bedrer den tilværelsen.

 

Jeg skjønner at vi ikke kan gå på antibiotika hele tiden , men at legene avfeier det forstår jeg ikke.
Det er med antibiotika som med all annen medisin , noen kan ha bedre effekt enn andre.
Jeg vet ikke om dette blir forsket på , men det burde det blitt.
Det er synd at vi blir avfeiet med at det kun er i hodene våre det sitter , for jeg er overbevist om at de hadde kommet lenger i forskningsbiten dersom de hadde lyttet til oss som lever med sykdommen hver dag….

5 kommentarer

5 thoughts on “Antibiotika mot ALS?

  1. Det forskes jo mye på tarmhelse om dagen, i tarmen har vi millioner på millioner med både gode og mindre gode bakterier. De gode skal helst være i overtall, hvis ikke virker det som at man kan få diverse symptomer og i verste fall autoimmune sykdommer. Det viser seg også at dersom vi mater bakteriene med riktig mat (råvarer og fiber fra grønnsaker og andre planter), så bidrar de gode bakteriene med å slå av og på gener! Vet om flere som har blitt friske fra ME ved å endre livsstil, herunder kostholdet, og noen som holder autoimmune sykdommer i sjakk med livsstil og kost. Jeg vet ikke hvordan det er med ALS. Men tenk om man ved ALS har dysbiose i tarmen (flere dårlige enn gode bakterier)? Ved antibiotikakur vil jo bakteriene dø. Man dreper også de gode bakteriene med antibiotika, men hva om man har flere dårlige enn gode i utgangspunktet? Kanskje det har en sammenheng? Det er iallfall veldig spennende forskning som pågår på dette feltet nå. Ønsker deg en strålende dag videre ☀️

  2. Det er verdt å prøve, tenker jeg. Særlig med tanke på at du og andre opplever bedring under/etter en antibiotikakur. Vet at mange med spesielle ryggplager ( modic forandringer) får en 100 dagers AB kur. Her strides de lærde selvfølgelig, så det er avhengig av legen. Noen drar til Danmark og får kuren der. Jeg har også disse forandringene (en form for slitasje som gir kroniske smerter i ryggen), men jeg tar ikke den kuren, da jeg har så mye slitasje og i tillegg en alvorlig grad av beinskjørhet i ryggen og hoftene. Jeg tar smertestillende innimellom, men lever med smerter 24/7. Håper du også andre ALS syke får muligheten.

  3. Man skjønner eller forstår sun egen kropp, men synd at legene ikke tror på.
    Håper du får den riktig medisin. Jeg skjønner ikke hvorfor de ville ikke høre fra deg.

  4. Du Vivian, du Vivian. Så spennende å lese. Bjørn prøvde seg også på en kur i starten for å utelukke borrelia, men stoppet litt før planen etter et illebefinnende. Fikk lyst å få tak i et lass antibiotika nå…
    Fortsatt god forbedring til deg!
    Og takk for alt du skriver.

    1. Ja det er verdt et forsøk tenker jeg , i løpet av de siste årene har jeg merket at det skjer noe med kroppen hver gang jeg får en kur. Jeg er ikke den eneste heller , vi er flere som har fått de samme virkningene. Alt som kan hjelpe på situasjonen bør prøves ut , jeg skulle ønske dette ble forsket litt mer på. Mange gode tanker til deg og Bjørn💖

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *