Alle mann i arbeid

Categories Blogg

Jeg våknet av at gubben kom inn halv elleve, han lurte på hvor hjelpen ble av. Verken hjemmesykepleien eller assistenten var kommet, men sistnevnte hadde sine grunner. Jeg ga henne nemlig en oppgave sent igår , og den skulle hun utføre før arbeidstid. Hun fikk beskjed om å kjøpe hårfarge med seg, nå måtte håret tones litt ned.

Det blir lenge til jeg gjør noe sånt igjen, for dette har virkelig vært en langvarig prosess. Nå får jeg forbli blond en stund, nå trenger både jeg og håret hvile. Men det holdt på å ende med katastrofe idag, jeg fikk sjokk når jeg ble kjørt ut av dusjen, håret var blitt blågrått. Jeg måtte hive meg rundt og sende melding om hjelp, for her måtte det profesjonell hjelp til. En gammel klassevenninne fra ungdomsskolen ble redningen , og det er ikke første gangen hun kommer til unnsetning. Så nå kommer hun imorgen og hjelper meg, så da får vi håpe resultatet blir bra.

Enda godt jeg har henne i bakhånd, for ellers vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Gubben derimot mente at nå var blitt moderne, men så er jo han fargeblind også da. Men han har ihvertfall gjort nytte for seg idag , han har hentet frem snekkerkunnskapene sine igjen  Han har laget port på verandaen slik at vår firbeinte ikke kan stikke av , så nå kan han også nyte veranda livet.

Isak sitt høydepunkt idag var det hjemmesykepleien som kom med, favoritt sykepleieren var på jobb idag. Hun har alltid en overraskelse med seg til en liten gutt, og idag kom hun med en drage. Men det var ikke en hvilken som helst drage, en ekte sjørøverdrage ble gitt til en vaskeekte pirat. Gjett om han ble fornøyd , og det var ikke tvil om at favoritt sykepleieren fikk et ekstra pluss i boken idag. Til alt hell kom mormor også innom idag , og da var ikke en liten gutt vond å be. Det ble fullt leven på enga, både mormor og barnebarn løp så de var gal.

Det er ikke bare gubben som har arbeidet idag, de eldste barna har også fått utdelt arbeidsoppgaver. Gresset måtte klippes igjen, og da er det godt vi har noen hjelpere. Min datter tok gressklipperen fatt, og min nest eldste tok kantklipperen. Da gikk det unna kan du tro , jeg så bare en sky av gress rundt meg. Plenen har aldri vært så fin før, så jeg tror dette blir en fast oppgave til de om sommeren.

Alt som blir gjort er bra, det er alltid kjekt når det ser ordentlig ut. Men det kommer med en pris , og jeg måtte lukke ørene en stund der. Makan til syting på de barna har jeg aldri hørt, det var såååå tungt å klippe gress. Tror du de fikk noe sympati?? ihvertfall ikke fra denne kjerringa. For jeg ble dratt tilbake til en tid der jeg var høygravid, og måtte dra gressklipperen etter meg opp bakken. Så beklager men nei, ingen sympati her i gården.

Jeg har alltid sagt hva jeg mener, det skal aldri være noen tvil om hvor du har meg. Føler jeg meg dårlig behandlet sier jeg det, føler jeg du syter unødvendig ber jeg deg klappe igjen. Jeg har ikke tid til å sløse bort min tid , og ihvertfall ikke nå som situasjonen er som den er.

Men noen ganger får jeg meldinger som gjør noe med meg , meldinger fra mennesker som er i dyp krise. Det betyr mye at de ønsker å dele sitt liv med meg , at de ser forbi min sykdom og kommer til meg for å få råd. For det gir meg en mulighet til å gi noe tilbake , gi tilbake litt av den omtanken som jeg mottar fra dere hver eneste dag…

4 kommentarer

4 thoughts on “Alle mann i arbeid

  1. Æ må le over din fargeblinde mann; har en sånn sjøl! Han ble sendt ut foe å kjøpe hårfarge…, den ble aldri brukt for å si det sånn😂

    Og du vakre ; alt kler den smykke vet du👍

    Omtanke og tanke om det e virkelig du e en stor formidler av, så om du føler at du får nokka tilbake; da sir æ; det sku bare mangle!!
    Så det så❤️

  2. Blir spennende å se hvordan det blir nå da 🙂 Håret. Jeg har også klippet gresset siden jeg var tenåring. Det var vår jobb. Pappa hadde Multipel Sklerose og var ikke noe særlig til å gå med gressklipper. Og mamma gjorde så mye annet. så det var egentlig en fin jobb for oss, for de pengene vi fikk. Vi klaget nok litt innimellom vi også, men vi gjennomførte 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *