22 Juli, en dag for å minnes

Categories Blogg

Jeg våknet grytidlig idag , og oppdaget at jeg lå i en dam. Herlighet så varmt det plutselig ble inne på soverommet , jeg holdt på å renne vekk. Jeg så ingen annen utvei enn å rope på gubben , min svette kropp måtte luftes. Men heldigvis måtte gubben uansett opp , for bilen min har stått på verksted i natt. Etter at vinduene ble tettet måtte det stå og tørke , vi måtte gi den noen timer i ro og mak.

Virkelig en forbedring

 

Så etter å ha fått meg i godstolen dro gubben , og jeg fikk en fredelig stund for meg selv på hytta. Men timene gikk og ingen bildur var å høre , en gubbe var forduftet. Det gikk faktisk tre timer før jeg hørte en velkjent lyd , endelig kom bilen opp traktorveien. En liten gutt hadde nemlig fått prøvesitte en brannbil , og da ble mamma glemt av både far og sønn.

Ingen tvil om at en liten gutt var strålende fornøyd , og han hadde mye å fortelle når de omsider kom inn dørene her. Men her hadde vi ingen tid å miste , vi måtte komme oss til byen. Ute skinte solen fra en skyfri himmel , alt lå tilrette for at dagen skulle bli god. Jeg trengte ikke gå ut engang før jeg hørte det , vinden ulte rundt hyttehjørnet.

Likevel var det varmt i Komagvær , og vinden er kjærkommen der ute. Da holder myggen seg borte , og det var godt å sitte der i solveggen. Men der kunne vi jo ikke bli , Vardøs gater ventet. så her var det bare å få bilen på veien. Selv om det bare er tre mil fra Komagvær så er det som om du kommer til en helt annen årstid , vi dro fra sol og sommer og kom frem til høst. Tåka lå tett rundt øya , og en sur vind fikk nakkehårene til å reise seg.

Men ut på tur skulle vi , Heksemonumentet var det på høy tid at vi besøkte , vi hadde uansett bare denne dagen å gjøre det på. Det var når jeg nærmet meg bygget at jeg kom på det , dagens dato smalt inn i hodet på meg. Det ble en rar opplevelse og kjøre mellom 91 stakkars skjebner , mens man minnet de grufulle hendelsene på en annen liten øy.

På tilbakeveien måtte vi innom gravplassen ved kapellet , der ligger bestemoren til min mann. Gravplassen ligger idyllisk til ved havet , og jeg får alltid en høytidelig følelse når jeg er på slike plasser. Vi måtte lete en stund før vi fant gravsteinen , men vi fant den til slutt. Det har vært en høytidelig dag på alle måter , høytidelig og vemodig på samme stund.

Jeg vil avslutte dette innlegget med å takke , alle dere som har fulgt meg på denne reisen. Det har vært en sann glede å få dele denne turen med dere , og lese alle deres fine ord. Under ligger bilder fra vår aller siste dag i Vardø by , dette er en ferie jeg aldri vil glemme….

14 kommentarer

14 thoughts on “22 Juli, en dag for å minnes

  1. Du skriver så godt,det blir som om man er der sammen med dere.Så hyggelig at ferien har vært vellykket, ønsker dere god tur hjem.Vil fortsatt følge med på det du skriver🌺

  2. Det finnes jammen mange skjebner. Og dagen i dag er spesiell med tanke på alle de flotte menneskene som mistet livet sitt til hat og en gal mann. En kan aldri forstå, og all lidelse for de som hadde og har de så kjær. Tusen takk for du deler. Livet for de som levde mange hundre år før oss var jammen ikke lett heller.

    Men nå ønsker jeg dere god tur hjem, d er aldri godt forlate de man har kjær. Jeg håper inderlig dette ikke skal være den siste turen din til deres kjære plass. Jeg kaller meg realist optimist, og jeg setter inn all styrke på optimismen, at du igjen skal få kjenne gleden over komme opp til både plassen, og alle dere har så kjær. Så lenge d er liv, er d håp. Jeg blir gjerne med på ny spleis neste sommer kjære deg. God klem fra Synnøve

  3. Det har vært en fornøyelse å ha vært med på ferie til Vardø 😀 Du skriver så levende og godt, slik at det oppleves som man er midt i situasjonen. Det er flotte og sterke bilder fra Heksemonumentet. Det står på min ” to do” liste 😃Jeg ønsker dere en fin tur hjemover 😃

  4. Det e virkelig æ som skal takke🥰for en opplevelse du har hatt mæ med på! Du har virkelig satt ting ( og hjemfylket mitt!) i et nytt lys!

    Håper at det blir en steikanes fin hjemtur også
    Æ syns at Vardø by burde hedre dæ for så god reklame har de aldri fått må æ si.

    Tel dokker som ikke har besøkt heksemonumentet; kom dokker nordover 👍

  5. Så glad for at dere fikk oppleve denne turen. Har vært veldig kjekt å følge dere. Ha en riktig god tur hjem.

  6. Helt tilfeldig har jeg fulgt bloggen din i flere måneder nå. Du skriver så ekte og så bra. Jeg kjenner deg ikke men du får meg til å både le og gråte. Jeg tenker at du er et helt fantastisk menneske, kone, mor og venn m.m. MÅ liksom innom bloggen din hver dag for å se hvordan det går med deg/dere. Av alle mennesker som gjennom årene passerer ens liv så tenker jeg at akkurat DU fortjener å bli gammel & grå… ❤😊

    1. Åååå tusen takk Nina , det er pga ord som dine at jeg orker å kjempe meg videre , tusen takk for at du ga meg varme når jeg trengte det som mest. Idag er det en trist dag , nå er det tid for å ta farvel til en øy i mitt hjerte 💜

  7. Tusen takk for at jeg fikk følge deg og dine på tur. Mange flotte bilder og spennende lesning, du er topp. God tur hjemover!!! 💕🌊🌿😊😎👍😃🌅

  8. Tenk for en tur du har hatt. Tror jeg har opplevd mer gjennom deg, enn om jeg skulle vært der selv. Du har evnen nå til å se alt, helt ned til den minste detalj. Har du alltid vært så bevist på alt rundt deg, eller er det sterkere nå? Er det litt sånn at vi ser litt forbi ting, og ikke tar det til oss på samme måte når vi er friske og oppegående. Tror kanskje vi ofte ikke tar oss tid til å la ting synke inn og virkelig nyte alt det fine vi har rundt oss, det være seg mennesker, opplevelser, og natur… Fantastisk flott å “få reise” på tur med deg, Vivian.❤😊👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *