Refleksjoner

Categories Blogg

Nå nærmer det seg slutten av året og vi skal snart ta fatt på et nytt år. Et nytt år med nye muligheter for oss alle, en glimrende måte å starte med noe nytt, legge alt av motgang bak seg og starte et nytt kapittel i livet. 

Året 2018 startet dårlig for min del da jeg i februar ble akutt dårlig og haste innlagt. Det skulle vise seg å være blodpropp på lungene. Legene var ganske overrasket over dette, siden størrelsen på proppen skulle tilsi at jeg trengte mengder med tilført oksygen, noe jeg ikke gjorde. Det skal mer til for å knekke denne damen. Etter noen uker med hanglende form, var jeg tilbake i like god form som tidligere, eller like dårlig form, ja, du skjønner sikkert hva jeg mener  😂.  

Men dette året har også bydd på flotte opplevelser, fine turer og minner for livet. Vi har hatt flotte turer til Beitostølen, Skei, Oslo og hytta i mitt hjerte, familiehytta i Gulen. Jeg kan bare håpe på å få komme tilbake dit. Det er ganske ufremkommelig og umulig å få rullestolen min ned, og da blir det vanskelig for meg å være der. Så vi må pønske ut en plan til neste gang, for ingenting er umulig bare man legger godviljen til. Det er litt viktig for meg at Isak får oppleve litt av min barndom, en barndom med sjøen, fiske og bading. Jeg har så mange gode minner fra hytta med sjøen og mitt håp er at Isak også kan få sine egne barndomsminner fra denne nydelige plassen. I år fylte også Marcus 18 år. Dette er en milepæl i seg selv, men ihvertfall for meg nå som situasjonen er som den er, betyr slike dager ekstra mye. Det betyr at han trer inn i de voksnes rekker, og at jeg får følge han. Jeg håper at jeg får følge han en stund til, og se at han blir ferdig med utdanning og forhåpentligvis for seg en god jobb. 

Enda en milepæl var å få oppleve konfirmasjonen til min datter. Det er ingen selvfølge lengre at jeg får dele slike dager med mine kjære, så jeg er evig takknemlig for at jeg fikk oppleve denne store dagen. Og for en dag det ble, en dag vi aldri kommer til å glemme. Denne nydelige datteren min som er brått blitt så voksen og vakker, en jente som er meget besluttsom og har en stå på vilje av stål, har de riktige verdiene inne og perspektivet i orden. Jeg har en drøm om å få oppleve din 18 års dag også, selv om jeg vet at det kan bli vanskelig. Men i mine drømmer er ingenting umulig… 

De siste somrene har ferien dreid seg om en ting, fotball cuper. Og i år som tidligere var det igjen tid for Norway cup. Det var lenge uvisst om vi kunne dra, både økonomi og hjelp til meg spilte i mot oss. Men mine kjære foreldre ble redningen igjen da de valgte å spandere turen på oss. Vi valgte å dra en langhelg slik at vi fikk med oss de siste kampene. Risikoen var jo tilstede for at de kunne ryke ut, men den sjansen måtte vi bare ta. Og for en opplevelse det ble. Ikke nok med at de vant hele cupen, min datter ble også matchvinner da hun scoret kampens eneste mål. Kampen ble også vist direkte på Tv2 slik at både familie og venner satt spent å fulgte med. Tenk at jeg var så heldig å få lov til å oppleve dette øyeblikket, men jeg må si at jeg synes det var velfortjent, for min datter lever og ånder for fotballen og bruker all sin fritid på sporten. 

Når jeg nå ser tilbake på året som har gått, har det vært mange gledelige og fantastiske opplevelser. Vi har gjort alt for å skape nye minner,  og fokuset har vært på å gi familien opplevelser som de kan se tilbake på med glede. Men det har og vært et år med mye motgang, mange tårer over en helse som stadig skranter, hjelp i form av BPA som ikke har fungert , og en utrygghet over hva fremtiden vil bringe. Jeg har et ønske om at jeg får lov til å holde meg stabil en stund til, slik at jeg kan skape nye minner og opplevelser med mine kjære i året som kommer. Og skal jeg få ønske meg et nyttårs ønske, så må det være at ALS kan bli en sykdom vi kan leve med og ikke dø av. Jeg ønsker dere av hele mitt hjerte et riktig godt nyttår, og måtte det nye året bringe med seg mye kjærlighet og god helse til dere alle…. GODT NYTTÅR ✨🧡

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Refleksjoner

  1. Ønsker deg og alle dine et Riktig Godt Nyttår. Et år med mange gode minner og mange oppturer og gleder på deres vei. Sender dere mange store klemmer og gode ønsker 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *