Juleglede

Categories Blogg

Vi har hatt noen fantastiske dager sammen. Det har vært en jul som vi kan minnes med både glede og latter. Dagene har vært fulle av omtanke og kjærlighet, mimring og historier fra barndommen har det også blitt. De største barna har fått mye tid sammen, og jeg det varmer hjertet mitt når jeg ser hvor godt de trives i hverandre sitt selskap. 

Vi var så heldige som kunne komme til duk og dekket bord hos mine foreldre. Der fikk vi servert nydelig pinnekjøtt med mye godt tilbehør. Jeg tror jeg spiste over evne, og nærmest trillet fra bordet, nei vent, det var rullestolen det😂. Det var de deiligste kaker, og drikke for enhver smak. Barna var utålmodige, for pakkene ventet. Jeg husker selv hvor kjedelig det var å vente på at de voksne skulle bli ferdig med maten, slik at vi barna kunne begynne på gavene. Isak var spesielt utålmodig, jeg tror ikke jeg har sett han så oppgiret før. Han var høyt og lavt hele dagen og lurte på når denne juleaften skulle komme. Ja, det var vanskelig å forstå at julaften var en kveld og ikke en person. Men jeg må si at han har imponert meg, pakkene har fått ligget i fred i dagesvis, han har ikke rørt noenting. Jeg var ikke like flink som barn. Både jeg og min lillebror gikk på leting etter gaver i hele huset, og fant vi noen så var det å klemme og kjenne så mye at papiret nesten revnet. 

Når vi er så mange som feirer sammen så blir det gaver, overflod av gaver.. Det var så mange gaver at vi måtte ha to forskjellige hauger i stuen. Min nest eldste sønn fikk i oppgave å lese opp gavene. Og her gikk det unna, med tre små barn og mine ungdommer, papiret fløy gjennom lufta, pakkene ble revet opp fortere enn hva jeg klarte å følge med på. ” Mamma mamma, se hva jeg fikk”!, ble det ropt fra alle kanter. Det ble en smule kaos der en stund, men barna var storfornøyde og det er det viktigste. Det var ihvertfall ikke tvil om hvilken gave som falt mest i smak hos Isak, den gaven fra mamma og pappa…. 

Det er godt og vondt på samme tid med disse høytidene. Det er mange øyeblikk å glede seg over, men det er også mange tanker og følelser som vil ut når det er jul. Jeg har vel på følelsen at neste jul ikke blir fullt så enkel, men jeg kan bare håpe på å få oppleve en jul til der jeg er noenlunde i samme form som nå. Det som er vanskelig er å prøve å få Isak til å forstå hva som skjer. Han er for liten til å forstå hva døden er for noe, men vi prøver nå å prate litt om det fordi. Jeg vil ikke at han skal begynne å fantasere om ting han lurer på, så derfor prater jeg mye med han. Vi får bare ta tingene litt etter litt, og spør han, så skal jeg gjøre mitt beste for at han skal få svar. 

I år hadde mine barn virkelig funnet på en spennende gave til meg. Google høytalere, assisterende /stemmestyrende høytalere. Skikkelig kult, så nå kan vi spørre om alt mulig så utfører den det. Og det var en fantastisk god lyd i de små høytalerne. Verden går virkelig fremover. Så nå kan jeg høre på favoritt musikken min til enhver tid uten å be om hjelp til å sette på musikken… 

Vi har hatt noen fine dager sammen, og heldigvis har vi fortsatt noen dager igjen som kan nytes. Jeg sitter her og nyter hvert minutt, og nå gleder jeg meg til fotballkampen med ingen ringere enn Solskjær i spissen, denne dagen blir nok bra…..  

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *