Ta en titt i speilet…

Categories Blogg

Mens våre barn må sitte innesperret hjemme , hva gjør du?

Mens våre barn ofrer bursdagsfeiring og venner på besøk , hva ofrer du?

Mens våre barn blir tvunget til et liv i isolasjon , hva gjør du?

Mens våre barn må holde seg borte fra alt de har kjært , hvor er du?

 

For vi ser de overalt , voksne mennesker som har glemt og se seg i speilet.

Voksne mennesker som ikke følger sine egne råd , retningslinjer gjelder ikke dem.

Voksne mennesker som forteller sine barn at vi må ta hensyn , men som ikke tar hensyn selv.

For mens våre barn må ha undervisning i sitt eget hjem , ja hva gjør nå du?

 

Er du en av de som stadig “glemmer” munnbind når du haster av sted?

Eller er du en av de som nå ligger på en strand langt hjemmefra , og tenker det ikke gjelder deg?

Kanskje er du en av de som inviterer venner på besøk , for et festlig lag kan vel ikke skade?

Eller kanskje du er en av de , en av de som nå står i kø for å få tak i vin til maten.

 

Mens våre barn legger seg med en uro i seg hver kveld så setter de voksne seg på et fly.

Mens våre barn gråter over at de ikke får treffe venner så inviterer de voksne inn til festlig lag.

Mens våre barn vasker hendene sine hundre ganger om dager så har de voksne “glemt”.

Mens våre barn må møte venner over facetime så stiller de voksne seg i kø.

 

Skoler og barnehager stenges ned , men vinmonopolet må holdes oppe.

Idrett og bursdagsfeiring må ofres av våre små , mens deres forbilder reiser som aldri før.

Kommunegrenser stenger ned men noen voksne velger å ikke lytte , som små barn stiller de seg i kø.

Så ta en titt i speilet og se deg selv i øynene , for hva gjør DU mens våre barn må ofre alt??

16 kommentarer

16 thoughts on “Ta en titt i speilet…

  1. At polene måtte åpne igjen er idioti.
    Og jeg ble like forbannet som deg over å se polkøene sist lørdag.
    Og at folk på liv og død må fortsette og reise og dra med seg importsmitte.
    Jeg bor i en av de kommunene som først ble helt nedstengt. Og er i risikogruppe. Og jeg har barnebarn som blir skuffet gang på gang for at de ikke får gå på ballett eller andre fritids aktiviteter.
    Men vi må ikke trekke alle over en kam.
    Vi må være så ærlig og si at heldigvis gjør de fleste av oss som vi får beskjed om.
    Og vi ser at det hjelper. Smitten går nå ned.

    1. Jeg trekker ikke alle under en kam , og ja vi er mange som gjør en fantastisk jobb med å hindre smitte. Jeg syns jeg har vært tydelig på hvem dette innlegget var til , og dessverre gjelder dette flere enn vi tror.

  2. Her hos oss er det svært lite smitte nå, men vi har også erfart at dette kan snu svært fort, dessverre .
    Her e vi to voksne nå, min mann ute av huset, æ på hjemmekontor.
    Vi er begge i risikogruppe , så her lever vi veldig « strengt». Unngår så godt som all kontakt med andre, min mann er på butikken da. Ikke har vi besøk, ikke drar vi på besøk. Kontakt med barn og barnebarn e på face time, takk og lov for at det fins.
    Æ klager ikke, da mine « offer « virkelig ikke e noe å snakke om. Æ mener at vi alle må bidra for å skjerme dem som treng det mest, og våres helse vesen. Æ noen, forhåpentlig i mindretall , velger å ikke følge regler og råd er forkastelig syns æ, men sannsynligvis noe som vi ikke får helt bukt med.

    At noen så absolutt må reise utenlands eller foreta seg andre like risikofylte ting, gjør mæ også rasende !

    1. Du trenger ikke forklare deg til meg Sølvi , jeg er helt sikker på at du gjør en fantastisk jobb som mange av oss andre. Dette innlegget var kun ment for de som ikke velger å følge råd , som velger å stille seg i kø selv om de vet hvilke farer det innebærer.

  3. Synes dette ble veldig sort, hvitt, de fleste av oss gjør så godt vi kan, og, det er ikke i den voksne befolkningen det er mest smitte, barna får lov å ha venner på besøk, iallefall i sin egen kohort, men klart det er en vanskelig tid for de, barnebarn på 15 hadde nettopp bursdag, ingen feiring, vennene tilhørte en annen kohort, er nok ikke mange som slikker sol i utlandet🤔men, er vanskelig for alle(stod ikke i polkø😍

    1. Jeg syns jeg har skrevet tydelig hvem dette innlegget var myntet mot , jeg har ikke feid alle under samme kam. Dette innlegget var til de som sto i kø , de som stadig “glemmer” munnbind , og til de som velger å reise til tross for at våre barn må holde seg hjemme. Så jeg er ikke enig i at dette er svart hvitt som du mener , og det er faktisk mange som gir blaffen , det har vi sett fra dag en.

  4. Andre halvdel av teksten får det til å virke som du omtaler alle voksne og folk flest. Du skriver «De voksne». Ikke «Noen voksne».

    Flertallet gjør så godt de kan, og alle ofrer noe.

    Jeg har stor respekt for deg og alt du skriver og deler, men denne ble for svart hvitt.

    1. Det står faktisk noen. Men du sier andre del av teksten , men det riktige er vel et ord , jeg tror uansett de fleste vet hvem dette innlegget er myntet mot.

  5. Skjønner godt hva du mener,og er ganske så enig med deg.
    Prioriteringene skjønner jeg lite av. Min mening er at det er viktigere at barn og ungdom har en arena der de kan møtes, enn at det er oss voksne som må taes hensyn til.

  6. Skjønner veldig godt hva du mener. Prioriteringene for nedstengning kan Jo selvsagt diskuteres. Ser daglig voksne som ikke gidder å sprite hendene før de går inn i butikken. Andre igjen,bryr seg ikke om å holde avstand til andre.opplever stadig at jeg nærmest har folk på ryggen når jeg må stå i kø. Det er mange som burde se seg i speilet.

      1. Jeg og min mann drar på butikken en gang i uka, kl. 09.30 lørdag morgen,da er det lite folk i butikken. Jeg har så mange nærkontaker på jobb,så jeg unngår folk på fritiden.

  7. Først, kanskje ble innlegget mitt lest annerledes enn det æ hadde tenk 😅Vivian ; æ følte ikke æ måtte forklare altså. Ville bare formidle at æ syns vi alle MÅ ofte noe( mitt « offer « e lite!).
    Æ e veldig enig med dæ, og æ syns
    at det absolutt må tåles at noen stiller kritiske spørsmål, sånn som du gjør👏
    Æ har flere venner, som e høyst oppegående, men jaggu har vi diskutert dette😅 At æ omtales som « halvt hysterisk «, det tåles😂
    Nei Vivian , æ gjør absolutt ikke nån fantastisk jobb, men æ gjør det fagfolk råder oss til. Det e viktig for mæ å gjøre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *