Så var det mandag

Categories Blogg

Har du noen gang følt at du er inne i din egen drøm? Ja så mye at du kan føle deg selv puste? Sånn hadde jeg det i natt nemlig , jeg balte så mye med masken rett før jeg sovnet at jeg tok den med meg inn i drømmen. Jeg var i ferd med å drukne da en stemme kunne høres , en bedagelig stemme som ba meg om å puste rolig. Plutselig var det som om jeg og vannet ble til ett , jeg kunne puste helt normalt igjen. Mest sannsynlig så har det vært en lekkasje i masken der en stund , men jeg har sovet så tungt at jeg ikke har våknet. Jeg har sikkert snudd på hodet av refleks , og da har lekkasjen stabilisert seg. Det er rart hvordan hjernen opererer , den hviler aldri.

Så jeg var en smule trøtt idag når skyvedøren gikk opp med et smell , og utifra volumet på stemmen så skulle man tro at jeg var døv. Alt jeg ville var å slappe av noen minutter til mens hjemmesykepleien gjorde i stand medisinen , men enkelte må bare sjekke at jeg er i live før de begynner. Men så er ikke jeg den største morgenfuglen heller , det skal jeg ikke skryte på meg. Jeg trenger en halv time på å summe meg etter at jeg har våknet , og spesielt hvis natten har vært dårlig. Men siden jeg er oppdratt etter filosofien “dersom du ikke har noe fint å si så hold kjeft” så biter jeg det som oftest i meg , men i dag sprakk det litt for meg.

Trollet selv

For etter at skyvedøren hadde blitt smelt opp tre ganger fordi utstyr var blitt glemt å taes med så kjente jeg at irritasjonen begynte å komme , og når et “god morgen” høylytt ble ropt ut to ganger så kjente jeg hvordan tennene begynte å gnisse. Men det var ikke før dynen ble fjernet at det brast , for når to iskalde hender ble lagt på min varme mage så våknet trollet til liv.
“Du har bare med å gå og varme hendene dine under varmt vann , du trenger ikke røre meg før det er gjort!”

Det er helt grusomt med kalde hender på en varm døsig kropp , det er jo nok til å gi enkelte hjerteinfarkt. Jeg har jobbet i hjemmesykepleien selv , og jeg vet at man aldri kan gjøre alle til lags. Men enkelte ting bør man kunne tenke seg til , og kalde hender er en av de tingene. Hadde jeg blitt frisk så hadde jeg begynt i hjemmesykepleien igjen , for nå vet jeg hvordan det føles å være på den andre siden. Jeg er takknemlig for at jeg til slutt vant frem med en kombinasjon av BPA og hjemmesykepleie , det er ikke alle som får det. Men enkelte ganger blir det bare for mye , og i dag toppet det seg litt.

Ja i går kom mildværet tilbake , regnet vasket bort mesteparten av den hvite snøen. Men med en gang det slår over til mildvær på vinteren så skjer det , hele gårdsplassen blir omgjort til en skøytebane. Det er nesten umulig og holde seg på beina , selv med brodder på beina så er det vanskelig. Så når far og sønn kom hjem så måtte de hive seg rett i arbeid , her måtte det hakkes og saltes. En liten gutt hoppet i Ølen betong klærne sine , jeg trengte ikke be han to ganger. Jeg vil nødig være grunnen til beinbrudd , det holder med en hjelpeløs skrue i denne familien.
I motsetning til Bergen kommune som trenger å ta de glatte fortauene opp til evaluering før de gjør noe så velger vi og handle , jeg fikk meg nemlig en god latter når kommunen gikk ut på nyhetene i beste sendetid for å fortelle at de nå skulle ta det opp til evaluering. Noen ganger skulle jeg ønske vi var “litt” mer lik USA , noen søksmål pga skader hadde nok fått de til å reagere.

Det har vært en rolig start på uken , ja hvis man ser bort ifra morgenen da. Jeg har fullført 2019 av bloggboken min , så nå er det bare å begynne på 2020. Heldigvis har jeg nok av prosjekter og holde på med , tiden går litt raskere på den måten. Nå er det heller ikke lenge til vi skal hente vårt nye familiemedlem , og da regner jeg med vi vil få andre ting og holde fingrene i. Arbeidsoppgavene er allerede blitt fordelt til barna , og assistentene står klar for å ta i et tak. Så nå skal jeg begrave meg i arbeid resten av uken , for jo fortere tiden går jo bedre er det…

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *