Ryddeaksjonen er igang

Categories Blogg

Idag våknet jeg av noe spesielt, ja ihvertfall her i Bergen. Jeg hørte en velkjent skrapelyd, en lyd som tok meg rett tilbake til Finnmark. Ja et øyeblikk der lurte jeg på om jeg fremdeles var hjemme, eller om jeg fortsatt drømte. Men etter å ha blunket hundre ganger med øynene og strekt på de kroppsdeler som fortsatt kan beveges, så skjønte jeg at dette ikke var noen drøm.

For rett utenfor soveromsvinduet mitt sto gubben og en liten gutt, godt igang med å måke trappa. Ja for det hadde kommet såpass i løpet av natta, så her var det bare å ta spaden fatt. Det sier litt når vi ikke har vår egen snøskuffe engang, vi måtte låne av naboen. Det er så sjelden snø her at vi ikke har giddet å investere i en, og april måned i Bergen pleier å bety vår/sommer.

Men nå har solen smeltet vekk restene, noe som kom godt med idag. For idag begynte opprydningen i kjelleretasjen, gubben fikk lysten over seg. Det smittet over på en liten gutt, han har ryddet alle lekene sine og til og med vasket gulvet til mor. Det var tid med påskerydding, huset skulle skinne.

En sofa som har stått i boden i over 6 år ble idag trukket frem, og etter en real vask er den nå tatt i bruk igjen. Så nå er min lille stue både ren og fornyet, litt ekstra påskepynt er også kommet på plass.

Isak mente dette var hardt arbeid, det tok på og vaske gulv for en liten gutt. Men det har ikke bare vært hardt arbeid, vi har fått tid til litt lek og moro også. En snømann ble laget forgjeves, og storesøster hadde det veldig kjekt med å pakke inn en liten gutt.

Latter ble det også når en sofa skulle bæres opp, for min stakkars sønn fikk seg en uventet dusj. Ene takrenna er ødelagt, og når det begynte å tine fosset det ned. Selvfølgelig rygget min sønn rett under det fossende kalde vannet, han så ut som en druknet katt når han kom inn døra her.Noen ganger skulle det vært skjult kamera på hvert et hushjørne her, uventede hendelser dukker alltid opp.

Jeg har sittet og humret for meg selv i hele dag, noen ganger skjønner jeg ikke at det faktisk går rundt her i huset. Det blir spennende når veggene skal rives, det mente ihvertfall min ene sønn. Han var en smule skeptisk når han hørte om planene våre, han har vel dårlig erfaring med gubben som snekker.

Men jeg kunne trøste han, man trenger ingen utdannelse for å rive noe ned, og på det området er gubben en ekspert. Så gjenstår det å se når det skal bygges opp igjen, men rives blir det uansett.

Nå har jeg sendt avgårde tre premier idag på ene gåten, men den andre var det verre med. Til nå ser jeg at bare en har løst den, så her må dere sjerpe sansene. Et siste hint, sjø, uvær, slukke alle lys. Sammen med det hintet om yrke jeg ga tidligere så tenker jeg nok dere klarer den, jeg har fremdeles en premie igjen og dele ut….

2 kommentarer

2 thoughts on “Ryddeaksjonen er igang

  1. Kom en del snø ser jeg, morsomt med bildene 😊 Lillegutt var litt av en arbeidskar 🙋‍♂️flink ❤️💕 Ønsker dere en fin palmesøndag 💛🐥🐣

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *