Plutselig kom jeg på det…

Categories Blogg

Kvelden igår endte med en hylekonsert , høye trassige hyl kunne sikkert høres over et helt nabolag. Jeg er skråsikker på at jeg kunne høre hvordan skrikene ga ekko mellom to fjell her på Breistein , og på gulvet lå den ansvarlige og rullet seg rundt i raseri. Fire barn har jeg presset ut , men selv med årelang erfaring som mor har jeg aldri opplevd et større temperament. Min mor ville nok kanskje sagt meg imot der , for det var en gang en jente fikk de små grå til å poppe frem hos to fortvilte foreldre.

Forskjellen var at jeg var i puberteten når jeg var på mitt verste , men om jeg har regnet riktig så har en liten gutt noen år igjen før han når den epoken.
” NEEEI jeg vil ikke legge meg ”
NEEEI jeg vil ikke pusse tenner”
“Jeg vil sove med klærne PÅÅÅÅ”

Ekspertene kan hate ordet trassalder så mye de vil , men trass er det ingen tvil om at det er! Gubben ble rødere og rødere i topplokket , unnskyldningen om at det var på grunn av sola beit jeg ikke på. En hel time med trass måtte til før roen endelig senket seg , gudene skal vite at jeg elsker den gutten men noen ganger gjør han meg sprø.

Det verste er at jeg kan bare sitte der , sitte og se på uten å gripe inn. Gubben var mer tålmodig enn hva jeg ville vært , enkelte ganger må man bare slå hardt ned. Jeg husker hvordan mine eldste barn var når de var små , men jeg kan ikke huske at de var så kranglete. Men en episode husker jeg godt , og det var når min eldste sønn var med meg på butikken. Der lå han på gulvet midt i butikken og skrek fordi han ikke fikk godteri på en mandag , med en full handlevogn tok jeg raskt affære.

Handlevognen ble forlatt , og jeg bar en skrikende unge rett ut av butikken. Det ble bare ostesmørbrød til middag den dagen , men aldri gjorde min sønn det igjen. Så når roen endelig hadde senket seg i går var vi helt utslitte , utkonkurrert av en femåring igjen. Heldigvis var humøret tilbake på plass hos en liten gutt når jeg våknet i dag , men jeg regner med at når kvelden kommer så er det på an igjen.

Jeg har som sagt tidligere vært litt sliten i dag , og da gjorde det ikke så mye at det var overskyet ute. Gubben mente det var like greit , for nå fikk i det minste huden min litt hvile. Jeg merket det nemlig i går kveld , det brant i ansiktet mitt. Men jeg klarer ikke motstå fristelsen når solen først kommer , selvfølgelig må jeg nyte mens jeg kan.

Like rosa som rosene på pleddet

Plutselig kom jeg på at det er jo bursdag i huset vårt i morgen , det er jo gubben sin dag i morgen. Selv om gubben sa at han skulle ikke ha noen gave så hørte ikke jeg på det øret , selvfølgelig skulle han få noe. Så idag måtte jeg sende ut assistenten på flere ærend , og siden jeg ikke orket og være med ut så måtte vi løse tingene på en annen måte. Messenger ble som vanlig løsningen , jeg tror jeg har motatt hundre bilder og spørsmål idag. “Syns du denne var fin” , “eller hva med denne”, “hva skal jeg kjøpe?”

Nå kan du lure kjære

Her må man være løsningsorientert , da ordner alt seg. Så med gaven i boks så sier jeg meg fornøyd med dagen , jeg har i det minste gjort noe i dag og. Nå skal jeg nyte roen så lenge den varer , for det er vel bare et tidsspørsmål før en hylekonsert er i gang igjen…

10 kommentarer

10 thoughts on “Plutselig kom jeg på det…

  1. Jeg får backlash når du forteller. Jeg har også satt handlevognen igjen i butikken, og båret et skrikende barn rett ut i bilen. Det ble med den ene gangen. Trassalder er en litt slitsom periode mens den står på. Ønsker deg en fortsatt fin kveld 💜

  2. Tenk litt på hvor lite klokt det er å utlevere barnet ditt både med bilder og tekst. Han kan ikke samtykke i noe han ikke vet hva innebærer. Ikke bra!
    Hilsen Birgit

    1. Min gutt er min store terapi i hverdagen , og jeg føler ikke at jeg har skrevet noe særlig utleverende om han i mine innlegg. Trassalder er vel noe alle kan kjenne seg igjen i , det er en del av livet med smårollinger i hus. Bildene jeg bruker er noe min mann og jeg blir enige om på forhånd , og jeg publiserer aldri noe ingen av oss kan stå inne for. Dette er en debatt med mange nyanser , og selvfølgelig har vi også våre grenser for hva vi vil utlevere.Dessuten sitter han med ryggen mot kameraet i dette innlegget , så skjønner ikke helt hvorfor du nevner bilder.

      1. Det finnes mange titalls bilder av ansiktet hans. Helt feil å publisere bilder av barn, mener mange, – terapi eller ikke. Det er til og med snakk om at det er ulovlig ifølge barnekonvensjonen, så slutt med det!
        Hilsen Birgit.

        1. Som sagt , vi som foreldre står inne for alle bildene som er publisert. Du må gjerne arrestere meg så mye du vil , men faktum er at det er vi som foreldre som selv må sette grensen for hva som skal publiseres , ikke du.

  3. .. Og jeg husker jeg var på butikken med 3 og 4 åringen som hylte etter is. La meg på gulvet i butikken og bælja at jeg ville ha jordbær. Det var visst ikke kult for ungene og de ble kurert. De husker hva jeg gjorde fortsatt i en alder av 13 og 14 år 🙈

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *