Kommunene burde aldri fått ansvaret….

Categories Blogg

Jeg er så lei av å lese om hvordan de syke i dette landet blir behandlet, jeg kjenner at det vrenger seg inni meg hver gang jeg leser historiene til disse sårbare menneskene. Alltid er det de mest sårbare gruppene i dette landet som får gjennomgå, noe jeg selv har følt på opp til flere ganger. Vi som knapt nok har krefter igjen blir tvunget til å kjempe for vår rett til å eksistere, og det gjør meg så rasende at jeg nesten eksploderer.

Hver dag leser jeg om et mangelfullt system, et system som har så mange hull at det lekker som en sil.
Mange blir ikke engang fanget opp av systemet, og når de først får hjelp så må de bruke tiden på å kjempe for å beholde sine rettigheter. I fjor kjempet jeg mitt livs kamp, kommunen ville ta fra meg BPA ordningen.
Ni måneder måtte jeg kjempe, og selv om jeg vant til slutt så kostet den kampen meg mye.

Visste dere at midlene til BPA ikke er øremerket? Så i utgangspunktet kan kommunene bruke de pengene til hva de vil. Slik er det med de fleste midlene kommunene mottar fra Staten, det er opp til kommunen selv hvordan de disponerer midlene. Det samme gjelder hjelpetjenester, kommunen har et ansvar for å sikre at alle får den hjelpen de trenger og har krav på.

Men hva skjer når kommunen ikke leverer tjenesten som sikrer brukeren hjelpen han/hun trenger? Hvem griper inn da? Henvende seg til regjeringen hjelper ikke, for de fraskriver seg alt ansvar, jeg er så lei av å høre setninger som “Det er kommunens ansvar å sikre at innbyggerne får den hjelpen de trenger”. 
Jeg var heldig som vant fram hos statsforvalteren til slutt, men ni måneder er en lang kamp når man er i en sårbar situasjon.

Livet er ikke lett når man lever med en alvorlig sykdom, hele livet blir snudd opp ned.
Man har mer enn nok med å takle hverdagen, sorgen over alt man har mistet er så altoppslukende at man har mer enn nok med seg selv. Likevel blir man tvunget til å kjempe for sine rettigheter, unødvendige kamper som tapper en for krefter. Kommunene burde bli overvåket når de tar alle sine beslutninger, for kommunene har gjentatte ganger bevist at de ikke klarer å sitte med ansvaret alene…

4 kommentarer

4 thoughts on “Kommunene burde aldri fått ansvaret….

  1. Hvorfor blir jeg ikke overasket? Dessverre kan vi stadig vekk lese hvordan syke, funksjonshemmede,
    eldre og deres pårørende må kjempe for et verdig liv. Jeg blir både oppgitt og sint.

  2. Det er så trist å lese om alle kampene du har måttet kjempe. Det er så unødvendig!
    Jeg følte at mannen min, som døde av kreft i september i fjor, fikk veldig god hjelp. Hans søster har ALS, og har hatt det i minst 15 år nå, og hun har pleiere døgnet rundt, så hun kan bo hjemme. Alle med ALS burde fått all den hjelpen de trenger!

    1. Så godt å høre Bjørg, du har helt rett i at alle fortjener god behandling. Dessverre er det så store forskjeller mellom kommunene i dette landet, der enkelte kommuner gjør alt for å sikre behovene til brukeren så har andre kommuner stengt døren for godt.

  3. kjenner jeg blir oppgitt og sint. 😡Livskvalitet må komme førsr. uansett hvilken situasjon man er i. Det er en menneskerett. Du har helt rett i det du sier om kommunene. Måtte kjempe noe når mamma ble syk, men har egentelig veldig positiv opplevelse av helsevesenetc her.
    Men hørt historier familie i andre kommuner Man får lyst til å demonstrere foran de folkevalgte. Men kos deg mwd dine i helgen , og takk for at du deler 💖💖💖

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *