Jeg følte meg som en grønnsak…

Categories Blogg

I går ble jeg sittende og sortere papirbunken, lage et system i kaoset.
Det var da jeg kom over det, noe jeg ikke hadde lagt merke til første gang jeg leste vedtaket fra kommunen.
En Iplos registrering var lagt ved vedtaket, og plutselig følte jeg meg som en grønnsak.

For de av dere som ikke vet hva en Iplos registrering er så skal jeg etter beste evne prøve å forklare, og kort fortalt så er dette en registrering som Helsedirektoratet har laget for å kartlegge behovet til de som mottar ulike helsetjenester.

Det som skremmer meg litt er at denne registreringen foregår bak ryggen til de som mottar disse tjenestene, det må jeg ihvertfall gå ut i fra siden det er ingen som har stilt meg disse spørsmålene.
Jeg har etterlyst en kartlegging av mine behov lenge, bare for å finne ut at dette skjer uavhengig av hva tjenestemottakeren tenker.

Kommunen kan tydeligvis selv bestemme hvilke behov jeg har, og oppdatere den dersom DE mener at mine behov har endret seg, dette til tross for at jeg har holdt meg stabil i over to år.
Det er nesten så jeg håper jeg tar feil, for dersom det er slik så er det skremmende. Scoringene sa sitt, det eneste jeg scorte bra på (omtret) var syn og hørsel.

Jeg scorte dårlig på sosial deltakelse og initiativevne, med andre ord så må jeg tydeligvis ha hjelp til å finne på ting ifølge kommunen.
Er jeg ikke kababel til å styre mitt eget sosiale liv lenger heller nå? Og jeg som trodde jeg hadde full kontroll på det området.
Jeg har kanskje en ubrukelig kropp, men ingen skal komme her og si at det er noe galt med min sosiale intelligens.

Det tar aldri slutt, stadig dukker det opp ting fra kulissene.
Ingenting overrasker meg lenger, ikke engang en Iplos registrering.
Jeg har ihvertfall fått det bevist en gang for alle, min oppfatning av egne hjelpebehov er total ulik fra hva kommunen tenker…

24 kommentarer

24 thoughts on “Jeg følte meg som en grønnsak…

  1. Jeg blir ikke overrasket.
    Men ét slikt dokument, et skriftlig bevis på at kommunen overhode ikke kjenner til deg og din tilstand, det er slikt en advokat vil gni seg i fingrene over å få tak i. Dokumentert feilvurdering er vanskelig å to seg unna.

  2. Du søte tid.. og når man trudde det ikke kunne komme meir, fordi man antok at bunnen var nådd!! Media burde settes på saken. Lykke til med spleisen😊håpe dokker klare å ta innersvingen på kommunen

    1. Ja jeg sitter bare å venter på neste overraskelse Hilde, man vet aldri hva som lurer i kulissene.
      Vi skal ihvertfall ikke gi oss uten kamp, og med dere i ryggen står vi sterkere 💖

  3. Har selv god erfaring med at de, «de øverste» tror de vet mye bedre enn brukeren, man blir bare matt! Målet virker som vi skal bli utmattet, men vi gir ikke opp! Alt godt til deg og din familie!

  4. Advokatmat! Og hvordan kan du da reise på utflukter, paragliding, shopping, kamper/trening, henting i barnehage/skole, planlegge oppussing? Mye god dokumentasjon på bloggen av hva du planlegger og gjør 😉 Få en dyktig advokat og knus kommunen, føler med dere ❤

  5. Det er jo ingen ende på hva Bergen kommune klarer å rote til i denne saken. Men mere grums jo bedre advokat mat er det tenker jeg. Håper dere finner en dyktig advokat på dette området som kan dypdykke ned i denne saken. Har støttet din spleis og håper det kommer inn masse kroner til dette formålet. Klem

  6. En slik fant jeg om meg og, og jeg har heller ikke blitt spurt hvordan jeg vurderer meg selv. Når dette gjøres aner jeg ikke. Jeg og lurte på hvordan disse tingene kunne vurderes uten noen spørsmål til meg….. Er d legen, hjemmesykepleien eller de som fatter vedtak , eller ergoterapeut som lager vurderingen???? Hadde vært greit å vite. Klem fra Synnøve ❤️ Sammen er vi en bukett med grønnsaker…….

    1. Bare å gi advokat fullmakt til å innhente opplysninger om deg fra alle instanser, så kommer nok litt av hvert ut i dagslys. Er nok på tide å røske litt opp av et kyndig menneske. ❤️💪❤️ Synnøve

  7. Jeg føler du tråkker opp en Sri som er så gjengrodd at gresset når deg til skuldrene. Du gjør en viktig jobb både for deg og din familie, men og de som kommer etter. De som kanskje ikke vet at de vil trenge at ting endres ennå, som ennå ikke er blitt syk. Men byrden med dette skal legges på,advokat. Viktig veldige advokat med både engasjement og tid. Og selvsagt kunnskap. Skulle saken ende i retten så lages ny spleis. Og d går an høre med advokat om d vil tjene saken kontakte media, og evnt hvilket tidspunkt. Menjeg skal være så glad når du har fått levert fra deg papirer og fylt ut fullmakt til advokat, og du kan vite nå er det noen andre som tar kampen for dere!! Jeg er så glad for alle pengene som er kommet inn på,spleisen, måtte det bare komme jevnt og trutt mer. Og dere må fokusere på alt det andre sommer viktig idet hverdagsliv, og få nok søvn. Vi er her med dere ❤️❤️❤️❤️❤️💪💪💪💪❤️❤️❤️❤️❤️ Klem fra Synnøve

    1. Gode Synnøve, jeg blir helt rørt av å lese dine ord 💜
      Jeg er målløs over all omtanken vi får i disse dager, ikke minst over aktiviteten på Spleisen 😍
      Jeg er evig takknemlig over at jeg har alle dere i ryggen, jeg skulle ønske alle syke kunne følt på det samme som jeg gjør nå. Tusen takk for at gir oss varme Synnøve, du har fått en spesiell plass i mitt hjerte 💖

  8. I.f.t scoring av IPLOS på sosial deltagelse så får man høy score hvis man har behov for bistand for å delta på aktiviteter, sosial deltagelse o.l. Det punktet sier egentlig ikke noe om hvor oppegående en person er. Initiativevne derimot burde du absolutt ikke få en høy score på. På jobben min bruker vi IPLOS månedlig, og det er et fint verktøy for å vise at at det kanskje er behov for mer bemanning osv. Hvis man scorer 3-5 betyr det at man trenger bistand fra assistent/pleier. Scorer man lavere betyr det at man ikke trenger hjelp.

    Det svaret var absolutt ikke ment som noe kritikk altså, ville bare navne at hvis man scorer lavt på IPLOS så har man heller ikke rett på hjelp. Jeg håper virkelig at dere får gjennomslag for saken din. Har lest bloggen din i lang tid og ønsker dere alt godt❤️

    1. Så flott at du tar deg tid til å gi meg en oppklaring Henriette, da har jeg noe å gå etter💖 Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor timer til støttekontakt er nødvendig når man får timer til praktisk bistand, for det er noe jeg ikke trenger.
      Tusen takk for støtte i en krevende tid, det betyr mye for oss 💖

  9. Bare sånn kort innpå..
    Hva om den respektive personen ikke var sosial av natur, og lykken for vedkommende var å befinne seg innenfor hjemmets fire vegger, det være seg i selskap med en partner, et dyr, eller simpelthen i eget selskap? Ja, dette er et avvik fra normen, men når ble A4 -personlighetstrekk og interesser et kriterium for å være ved ens fulle fem!?
    Om en slik personlighet blir syk, skal vedkommende da påtvinges en livsstil vedkommende ikke ønsker?? 😛

    1. Godt spørsmål Gry, vi er alle forskjellige. Disse registreringene burde bli vektlagt etter brukerens ønsker og behov, og ikke bare etter hva kommunen mener vi trenger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *