Jeg er faktisk lykkelig…

Categories Blogg

Det er mørkt i rommet, det eneste lyset som kan sees er lyset fra datamaskinen. Jeg ligger her og tenker på dagen, mens jeg hører hvordan regnet pisker mot bakken. Det har vært nok en fin dag, en dag med mange inntrykk. Jeg kan ennå kjenne lukten av salt sjø, det er nesten så jeg kan smake den salte smaken på leppene mine.

Brått går tankene tilbake i tid, en ung jente står ved sjøkanten. Det er en varm sommerdag, solstrålene gløder på en lettkledd kropp. Det er nesten som jeg kan føle det, jeg kan føle bevegelsene der hun strekker armene høyt over hodet.

Hun krummer ryggen i svak bue, bøyer knærne litt før hun tar sats. Armene treffer vannflaten først, men i løpet av et sekund har det litt kjølige vannet omringet hele hennes kropp. Jeg ser henne der hun beveger seg mot overflaten igjen, opp mot lyset og varmen.

Noen ganger føles det som jeg fortsatt er der, jeg er i det kalde vannet. Men nå er alt annerledes, vannet er blitt til et bunnløst intet, og jeg er i ferd med å drukne. Vannet er ikke lenger forfriskende, nå er det isende kaldt og det føles ut som små istapper er i ferd med å rive opp huden min. Det er stummende mørkt, overflaten og lyset er visket bort. Jeg sliter med å puste, litt etter litt fylles lungene mine med det salte vannet, jeg er i ferd med å forsvinne i et bunnløst intet.

Men ikke alltid, og idag kan jeg igjen føle den salte havsmaken. Jeg kan igjen føle en varme, små gliper av lys har kommet tilbake igjen. Vannet er varmt nå, det omfavner meg som den fineste slike. Overflaten er igjen synlig, og jeg beveger meg sakte opp mot lyset.

For sånn er det med denne sykdommen, følelsene tar deg med på en berg og dalbane tur. I det ene øyeblikket holder du på å drukne, et bunnløst mørke omfavner deg som et iskaldt tjern en mørk vinternatt. Men i neste øyeblikk finner varmen deg igjen, lyset og kjærligheten finner veien tilbake igjen.

Det er disse øyeblikkene jeg samler på, jeg gjemmer de i det varme dypet der bare jeg har nøkkel. Som små bær en varm sommerdag, trer jeg de på et strå mens jeg studerer kjærlighetens farge.

Idag var en slik dag, en god dag. En dag fylt med glede og fellesskap, vi var sammen og det var alt som betydde noe. Det er på slike dager den kommer, den gode følelsen. Det er da det slår meg, at jeg faktisk fremdeles er lykkelig…

4 kommentarer

4 thoughts on “Jeg er faktisk lykkelig…

  1. Du har virkelig ordet i din makt, Vivian!
    Så nydelig formulert, jeg kan formelig kjenne dine følelser når jeg leser dine tekster.
    Å få kjenne på lykke i hjerte og sjel er den beste medisin ❤ Jeg unner deg hvert sekund med den følelsen!

    Ønsker deg og gjengen en god søndag🌻💛

  2. Du er så god til å beskrive dine tanker. Jeg kjenner følelsen i kroppen, når du beskriver ditt stup 😀 Så koselig å høre at du er lykkelig❤️ Ingenting er bedre enn det, for både den psykiske, og den fysiske helse💜

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *