Et møte på verandaen…

Categories Blogg

Denne helgen har vi endelig fått litt varme igjen, ja en liten forsmak på sommeren. Alt er så mye enklere når temperaturen stiger, og det beste er at jeg får være mye ute. Men i denne husholdningen er det ikke alle som er fornøyd med at temperaturen stiger, så fort gradestokken viser mer enn 15 grader synker gubben sammen.

Det samme skjer hver sommer, hver gang sommervarmen kommer øker glosene.
Mens de fleste andre finnmarkinger rømmer til sørligere strøk for å få litt varme går gubben i hi, og han våkner ikke skikkelig opp igjen før utpå høsten. Gubben tåler rett og slett ikke varme, han går rett ned for telling.

Jeg husker enda den første sommeren vi tilbrakte sammen, jeg var så glad for at jeg skulle ta han med til mitt barndomsparadis. Det var også første gang han skulle møte mine foreldre, de var på hytta og ventet spent på sine sommer gjester. Men det hadde knapt nok gått et døgn etter ankomst før min far satte spørsmålstegn ved min nye utkårede, jeg fikk nemlig ikke gubben opp av senga.

Planen var at vi skulle være på hytta i to uker, men halvveis i oppholdet fikk jeg nok. Sommervarmen slo knockout på gubben, og selv om havbrisen var kjølig og forfriskende nektet gubben å komme ut. Først når sola gikk ned våknet gubben til liv, heldigvis har det blitt litt bedre med tiden.

Det har vært en god helg, og den har blitt tilbrakt med våre gode naboer. Det er ikke lenge siden gubben og naboen gikk løs på trærne i hagen vår, og i går skulle trestubbene bli til ved. Det var ingen problem å få gubben ut i går, den kalde nordavinden ga gubben arbeidslyst. Men i dag var det verre, for i dag var det varmere.

Plattingen skulle egentlig gå der streken går, men jeg klarte å krangle til meg en liten utvidelse.

Men gubben visste at etter hvert som ukene gikk ville det mest sannsynlig bare bli varmere, så skulle han bli ferdig med hagen måtte det skje nå. I dag måtte jeg og gubben ha et møte på verandaen, vi måtte ta en diskusjon om plattingen gubben hadde tenkt å lage i hagen. Gubben hadde allerede lagt ut planker for å vise hvor mange meter den skulle bli når jeg kom ut, men når jeg så hvor liten den var la jeg inn en protest.

 

Langs verandaen kommer det en vei som jeg kan kjøre på

Etter mye om og men gikk gubben med på å utvide plattingen med en meter, men bare deler av den. Jeg og gubben er enda ikke enige, for i motsetning til gubben mener jeg hele plattingen burde utvides med en meter. Men jeg vet å gi meg i motsetning til gubben, krangle om en platting gidder jeg ikke bruke tid på. Det blir nok bra uansett, så selv om jeg ikke er enig stoler jeg på at gubben vet best (tror jeg)…

1 kommentar

1 thought on “Et møte på verandaen…

  1. Er definitivt med ‘gubben’ på den her, da det rett og slett ikke finnes noe som er mer kvelende enn varme. – En får jo pokker ikke unnsluppet den varmen! Mot kulde haar en jo både klær og husly, men med mindre en har et full-blown air-condition eller har et vann å bade i når behovet melder seg, er en stuck..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *